Chapters and Articles

Chapters and Articles (2021-2000)

2021

Naul, R. (2021). The evolution of Olympic education: Sources and steps of development until the 1980s. In D. Binder, R. Naul,& L.Fialova (eds.) Olympic education: history, theory, practice (pp. 19-37). Aachen: Meyer & Meyer.

2020

Naul, R., Dahl, S., Neuber, N., Fahlenbock, M., Möllenbeck, D. (2020).Monitoring physical education and other standards of a whole active school approach: a teacher and student pilot study of the EuPEO project in Germany“Acta Carolinae- Kinanthropologica, vol. 56, (1), 7-18.

Naul, R. & Scheuer, C. (2020) Introduction. In R. Naul & C. Scheuer (Eds.) Research on Physical Education and School Sport (pp.10-21). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R & Scheuer, C. (2020). Historical roots and strands of physical education and school sports development in Europe. In R. Naul & C. Scheuer (Eds.).Research on Physical Education and School Sport in Europe (pp.22-36). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. Aschebrock, H., Niehues, D. & Utesch, T. (2020). Germany: home of curricular and extra-curricular school sports In R. Naul & C. Scheuer (Eds.).Research on Physical Education and School Sport in Europe. (pp. 106 -154) Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. & Scheuer, C. (2020). Comparative analysis of physical education and school sport development and research in Europe. In R. Naul & C. Scheuer (Eds.).Research on Physical Education and School Sport in Europe (pp. 520-544). Aachen: Meyer & Meyer .

Naul, R. & Uhler-Derigs, H.G. (2020). Perspektiven für das Fach Sport in der beruflichen Bildung im Zuge der Digitalisierung. In F. Brauweiler, P. Elflein & P. Klingen (Eds.) Digitalisierung, Bewegung und Lernen –Pädagogisch-didaktische Herausforderungen und Potenziale für den Sportunterricht an beruflichen Schulen (pp.70-75). Bremen: Temmen.

Naul, R. & Wick, U. (2020). „Soll Deutschland sich an den Olympischen Spielen beteiligen?“ In M. Krüger (Ed.). Deutsche Sportgeschichte in 100 Objekten (pp. 97-99). Neulingen: Klotz

Dreiskämper, D., Utesch, T., Henning, L., Ferrari, N., Graf, C., & Naul, R. (2020). Motorische Leistungsfähigkeit, physisches Selbstkonzept und deren reziproke Zusammenhänge mit dem Body-Mass-Index (BMI) vom Kindergarten bis zur Grundschule. Forum Kinder- und Jugendsport 2020 (1) 40-49.

Naul, R., Uhlenbrock, C., Dahl, S., Proß, B., Fabry, C., & Niehues, D. (2020). EuPEO Intellectual Output 4 EuPEO Results TIM – ESQ EULAS-T, EPQ. Results of the Pilot Study B in Germany – English Version. Münster: WGI.

Naul, R., Uhlenbrock, C., Dahl, S., Proß, B., Fabry, C., & Niehues, D. (2020). EuPEO Intellectual Output 4 EuPEO Ergebnisse TIM – ESQ, EULAS-T, EPQ. Ergebnisse der Pilot Studie B in Deutschland – Deutsche Version. Münster: WGI.

Fabry, C., Naul, R., Uhlenbrock, C., Dahl, S., Proß, B., & Niehues, D. (2020). EuPEO Intellectual Output 6.1: Das Schulporträt der Gesamtschule S1 aus einer Mittelstadt in Niedersachsen – Ergebnisse der EuPEO-Studie (Deutschland) – Deutsche Version. Münster: WGI

Proß, B., Naul, R., Uhlenbrock, C., Dahl, S., Fabry, C., & Niehues, D. (2020). EuPEO Intellectual Output 6.2: Das Schulporträt des Gymnasiums S2 aus einer Mittelstadt in NRW1 – Ergebnisse der EuPEO-Studie (Deutschland) – Deutsche Version  Münster: WGI.

Naul, R., Uhlenbrock, C., Dahl, S., Proß, B., Fabry, C., & Niehues, D. (2020). EuPEO Intellectual Output 6.4: Das Schulporträt des Gymnasiums S4 aus einer Kleinstadt in Brandenburg – Ergebnisse der EuPEO-Studie (Deutschland) – Deutsche Version. Münster: WGI.

Uhlenbrock, C., Naul, R., Dahl, S., Proß, B., Fabry, C., & Niehues (2020). EuPEO Intellectual Output 6.5: Das Schulporträt des Gymnasiums S5 aus einer Mittelstadt in NRW2 – Ergebnisse der EuPEO-Studie (Deutschland) – Deutsche Version. Münster: WGI.

2019

Naul, R. (2019). Bildungshistorische und bildungstheoretische Grundlagen: Die Förderung der körperlichen Erziehung im Kontext von Allgemeinbildung und Berufsbildung. In R. Naul, R. & H.G. Uhler-Derigs (Eds.) . Sportunterricht in der Berufsbildung. Didaktische Konzepte und Unterrichtsplanungen (pp. 13-48).. Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2019). Leibeserziehung und Sportunterricht in Berufsschulen/Berufskolleg in der Bundesrepublik Deutschland. In: R. Naul & H.G. Uhler-Derigs, (Eds.) Sportunterricht in der Berufsbildung. Didaktische Konzepte und Unterrichtsplanungen (pp. 49-129) (Edition Schulsport vol.40). Aachen: Meyer & Meyer .

Naul, R & Klaeren, H. (2019). Von der Doppelqualifikation „Freizeitsportleiterin (VZ)/AHR“ in der Kollegschule NW zum Bildungsgang „AHR/(Freizeitsportleiterin, Freizeitsportleiter) (Sport, Biologie) mit beruflichen Kenntnissen“ im Berufskolleg NRW. In R. Naul & H.G. Uhler-Derigs (Eds.). Sportunterricht in der Berufsbildung. Didaktische Konzepte und Unterrichtspraxis (pp.207-226). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. & Uhler-Derigs, H.G. (2019). Perspektiven für den Sportunterricht in der Berufsbildung. In R. Naul & H.G. Uhler-Derigs (Eds.). Sportunterricht in der Berufsbildung. Didaktische Konzepte und Unterrichtspraxis (pp.399-405). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2019). Olympic education: Building up a unified identity of North and South Korean children and adolescents. In Seoul National University (eds.) 2019 Global Sport Science Forum (pp.65-76). Seoul: SNU.

Howells, K, Sääkslahti, A., Martelaer, K., De Cremer, Jidovtseff, B., Dong, J, Naul, R.et.al. (2019).Physical activity recommendations for early childhood: An international analysis of ten different countries`current national physical education policies for those under the age of 5 In: B. Antala, G. Demirhan, A. Carraro, C. Oktar, H. Oz & A. Kaplanova (eds.) Physical education in early childhood education and care. Researches, Best Practices, Situation (pp.321-336). Bratislava: KO & KA.

Naul, R., Dahl, S., Fahlenbock, M. Dreiskämper, D. & Möllenbeck, D. (2019). EuPEO-Zwischenbericht zum ESQ. Ausgewählte nationale Ergebnisse der deutschen Schüler*innen-Befragung. Deutschland. Münster: WGI/WWU.

Naul, R., Dahl, S., Fahlenbock, M. Dreiskämper, D. & Möllenbeck, D. (2019). EuPEO-Zwischenbericht zum  EPQ. Ausgewählte nationale Ergebnisse der deutschen Sportlehrer*innen- Befragung. Deutschland. Münster: WGI/WWU.

Naul, R., Krüger, M., Hübner, E., Wassong, St. Stefan, Skoda, Z., Szikora, K. Georgiadis, K. (2019), Forgotten Olympic legacies: the impact of the early Olympic Games and Olympic Congresses on education, sport, health, and social work and its revival as Olympic education after the Olympic Centennial Congress 1994. Münster: WGI/WWU

2018

Naul, R. (2018). Die EU-Guidelines for Physical Activity. Entwicklung und Bedeutung. In: J. Mittag (Hrsg.). Europäische Sportpolitik (pp.271-286). Baden-Baden: Nomos.

Henning, L., Dreiskämper, D., Tietjens, M., Graf. C., Utesch, T., & Naul, R. ‘(2018).Die Entwicklung des physischen Selbstkonzepts, der physischen Fitness und des BMIs im Kindesalter: Ein reziprokes Effektmodell.’ In: U. Borges, L. Bröker , S. Hoffmann et al. (Eds.). Abstractband der 50. Jahrestagung der asp (pp. 87-88). Köln: DSHS.

Utesch, T, Dreiskämper, D, Naul, R, & Geukes, K. (2018). Understanding physical (in-) activity, overweight, and obesity in childhood: Effects of congruence between physical self-concept and motor competence. Scientific Reports, 8, 5908. doi: 10.1038/s41598-018-24139-y.

Utesch, T., Dreiskämper, D., Strauss, B., Naul, R. (2018). The development of the physical fitness construct across childhood. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sport, 28(1), 212-219. doi: 10.1111/sms.12889.

Naul, R., Dreiskämper, D., Dorkewitz, I., L`Hoir, M., Heemsoth, S., Tietjens, M. & Strauss, B. (2018). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen – Healthy children in sound communities (gkgk/HCSC). In WGI (Ed.) WGI-Report 2013-2017 (pp. 32-39). Münster: WGI.

Naul, R. (2018). Olympische Erziehung – Olympic education In WGI (Ed.) WGI-Report 2013-2017 (pp.42-43.) Münster: WGI.

Scheuer, C., Naul, R. (2018). The vision and mission of CEREPS, a European council of research in physical education and physical activity. In: C. Scheuer, A. Bund & M. Holzweg (Eds.) Changes in Childhood and Adolescence. Current Challenges for Physical Education (pp. 64-66). Berlin: Logos.

Naul, R., Utesch, T. & Dreiskämper, D. (2018). Monitoring motor development: Measuring motor competence via an online database. In: C. Scheuer, A. Bund & M. Holzweg (Eds.) Changes in Childhood and Adolescence. Current Challenges for Physical Education (pp. 76-80). Berlin: Logos.

Onofre, M., Costa, J., Naul, R., Repond, R.-M., Scheuer, C., & Holzweg, M. (2018). How to know more about physical education and school report in Europe: EuPEO, a project from EUPEA. In: C. Scheuer, A. Bund & M. Holzweg (Eds.) Changes in Childhood and Adolescence. Current Challenges for Physical Education (pp. 97-99). Berlin: Logos.

Naul, R. (2018). Identical global terminology with different continental meanings vs. different continental terminology with equivalent global meanings. In: C. Scheuer, A. Bund & M. Holzweg (Eds.) Changes in Childhood and Adolescence. Current Challenges for Physical Education (pp. 169-184). Berlin: Logos.

Naul, R., Utesch T. & Niehues, D. (2018). Linking Physical Education with Local Sport and Organizations: Implementation of an „Active School Community“. European Journal of Physical Education and Sport Science, 4 (11), 1-27. doi: 10.5281/zenodo.1411519.

Onofre, M., Costa, J., Naul, R. & Scheuer, C. (2018). Monitoring the quality of physical education: EuPEO, an ongoing project from the European Physical Education Association. In: S. Gray & M. Thorburn (Eds.). Book of Abstracts. AIESEP World Congress 2018 (p. 199). Edinburgh: Univ. of Edinburgh.

Naul, R. (2018). Willibald Gebhardt Institute. In: M. Krüger & K. Reinhardt (Eds.). Sport for All. History of a Vision around the World. Book of Abstracts of the 19th ISHPES Congress (p. 21). Münster: WWU.

Naul, R. (2018). Different historical pathways – different concepts of Olympic education in Germany. In: M. Krüger & K. Reinhardt (Eds.) Sport for All. History of a Vision around the World. Book of Abstracts of the 19th ISHPES Congress (p. 99). Münster: WWU.

Naul, R. (2018). Session WGI: „History of Olympic Education in Japan and Germany“. In: M. Krüger & K. Reinhart (Eds.). Sport for All. History of a Vision around the World. Book of Abstracts of the 19th ISHPES Congress (p. 97). Münster: WWU. 

Dreiskämper, D. & Naul, R. (2018). Modul Bewegung. Gesundheitsförderung in der Ganztagsschule In M. Munser-Kiefer, & E. Göttlein (Eds.)  Studienbuch Gesundheitsförderung. Praxis für die Ganztagsschule (pp.14-29). Hiltpoltstein: afg media.

2017

Naul, R., Binder, D. (2017). Historical roots of the educational ideas of Pierre de Coubertin. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review (pp. 9-15). London/New York: Routledge.

Naul, R., Binder, D., Rychtecky, A. & Culpan, I. (2017). The promotion of Olympic education by the International Olympic Committee. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review. (pp. 16-27). London/New York: Routledge. 

Binder, D., Naul, R. (2017). Other international efforts in the promotion of Olympic education. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review (pp. 28-32). London/New York: Routledge. 

Naul, R., Krüger, M., Geßmann, R. & Wick, U. (2017). Germany: formal Olympic education at schools and informal Olympic learning in sport clubs. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review (pp. 177-191). London/New York: Routledge.

Psimopoulos, C., Binder, D., Vermillion, A. & Naul, R. (2017). United States of America: the Olympic Games as promoter of Olympic education: issues and institution. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review. (pp. 291-304). London/New York: Routledge. 

Binder, D., Naul, R. (2017). Olympic education as pedagogy: Terminology, pedagogical orientations and Olympic values education. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review. (pp. 331-337). London/New York: Routledge. 

Naul, R., Binder, D., Culpan, I. & Rychtecky, A. (2017). Olympic education as ‚l‘ education sportive‘: Olympic education as a part of physical education, extra-curricular physical activities, sport development and Olympic athlete training. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review. (pp. 338-343). London/New York: Routledge.

Naul, R., Binder, D., Rychtecky, A. & Culpan, I. (2017). Olympic education as an academic study: Research, teching and training in higher learning institutes. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review. (pp. 344-350). London/New York: Routledge.

Naul, R., Binder, D., Rychtecky, A. & Culpan, I. (2017). Olympic education and the Olympic movement: The role of Olympic Games, the International Olympic Committee, National Olympic Committees and National Olympic Academies in Olympic education. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review. (pp. 351-356). London/New York: Routledge. 

2016

Utesch, T., Dreiskämper, D., Geukes, K. & Naul, R. (2016). Effekte des Zusammenspiels von tatsächlicher und wahrgenommener motorischer Leistung auf physische Aktivität: Eine Response Surface Analyse. In: Halberschmidt, B., Dreiskämper, D. et al. (Hrsg.). Spitzenleistungen und Sportpsychologie: Der Weg zu Olympia. 48. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie vom 05. bis 07. Mai, 2016 in Münster (p. 98). Münster: WWU Münster.

Naul, R. (2016). Die Spiele und ihre Idee. Aufgaben und Ziele der Olympischen Erziehung. In Deutsche Olympische Akademie (ed.).Olympia ruft: mach mit! Basiswissen Olympische Spiele (pp.54-58). Frankfurt: DOA.

Utesch T, Dreiskämper D, & Naul R. (2016) Monitoring motor development: measuring physical fitness via an online data-base. In European Network for the Promotion of Health-enhancing Physical Activity, HEPA 2016, Belfast (Book of Abstract).

Utesch D, Dreiskämper D, Strauss B, & Naul R. (2016) Longitudinal measurement of physical fitness in primary school: the developmental validity of identical item sets. In SCAPPS 2016, Book of Abstracts. Waterloo, Kanada

.Naul, R. (2016). Orinkku Kyoiku. Tokyo: Taishukaan. (Übersetzung von Olympic education ins Japanische).

Utesch T, Dreiskämper D, Geukes K, Naul R. (2016). Effekte des Zusammenspiels von Fitness, motorischer Kompetenz und sportlicher Selbstwahrnehmung auf physische Aktivität: Eine Response Surface Analyse. In DGPS, Leipzig. p.

Dreiskämper D, Utesch T, & Naul R. (2016). ‚Healthy Children in Sound Communities’ – Four Cohorts of Longitudinal intervention project in primary schools. In NASPSPA 2016 Conference, Montreal, Kanada (Book of Abstracts).

2015

Dreiskämper, D., Tietjens, M., Honemann, Naul, R. u. a. (2015). PSK-Kinder – Ein Fragebogen zur Erfassung des physischen Selbstkonzepts von Kindern im Grundschulalter. Zeitschrift für Sportpsychologie, 2015(3), 97-111.

Naul, R. & Cloes, M (2015). School- and community-based PE and HEPA networks for daily physical activities. Revista Espanola de Educacion Fisica y Deportes, LXVII (No. 410 supl.), 464

Dreiskämper, D. & Naul, R. (2015) ‚Healthy Children in Sound Communities’ – Four Cohorts of Longitudinal Intervention Project in Primary Schools. Revista Espanola de Educacion Fisica y Deportes, LXVII(No. 410 supl.), 466

Shen, J., Naul, R., Dreiskämper, D, Heemsoth, S. (2015). Investigation Research on Health Promotion and Physcial Activity Intervention of Primary School Students – take two Shanghai Yangpu District Schools as Examples. Sport (Chinese) No. 120, 16, (pp. 54-55 & 118).

Naul, R., Dreiskämper, D. & L’Hoir, M. (2015). Niederlande und Großbritannien: Befunde und Interventionen. In: W. Schmidt et al. (Eds.) Dritter Deutscher Kinder- und Jugendsportbericht. (pp. 503-524) Schorndorf: Hofmann.

Rehaag, R., Ferrari, N., Fischer, S. Fröhlich-Gildhoff, K., Graf, Ch., Naul, R. et al. (2015). Vernetzte kommunale Gesundheitsförderung für Kinder – wirkungsorientierte Qualitätssicherung und Verbesserung der Zugangschancen vulnerabler Zielgruppen. Gesundheitswesen 77 – A152, DOI: 10.1055/s-0035-1563108.

Naul, R. (2015). Mehr dicke Kinder, weniger Bewegungszeiten, mehr Sitzstunden – und an allem ist die Ganztagsschule schuld? Der 3. Deutsche Kinder- und Jugendsportbericht zwischen Dichtung und Wahrheit. Sportunterricht, 64, 329-332.

Naul R., Neuber N. (2015). Zentrale Ergebnisse und Empfehlungen. In Forschungsgruppe SpOGATA (Eds.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, (pp. 215-220). Aachen: Meyer & Meyer.

Heemsoth, S., Tietjens, M., Dreiskämper, D. & Naul, R. (2015). Welche Rahmenbedingungen fördern und behindern eine gesundheitlich-motorische Entwicklung von Grundschulkindern im Ganztag?. In Forschungsgruppe SPOGATA (Eds.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen (pp. 201-214. Aachen: Meyer & Meyer.

Wick U., Naul R. (2015). Die Träger und Koordinierungsstellen des offenen Ganztags. In Forschungsgruppe SpOGATA (Eds.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, (pp. 91-103). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul R., Wick U., Geis S. (2015). Die Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsgrundschulen. In Forschungsgruppe SpOGATA (Eds.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, (pp. 23-46). Aachen: Meyer & Meyer.

Heemsoth, S., Tietjens, M., Naul u. a. (2015). Bewegungsbildung und Gesundheitsförderung in offenen Ganztagsgrundschulen. In Forschungsgruppe SpOGATA (Eds.), Evaluation der Bewegugs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, (pp. 137-163. Aachen: Meyer & Meyer.

Naul R., Wick U. (2015). Das Engagement der Sportvereine im offenen Ganztag. In Forschungsgruppe SpOGATA (Eds.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, (pp. 47-73). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul R. (2015). Die Ergebnisse der StEG-Studie und ihre Vergleichbarkeit mit den Ergebnissen der SpOGATA-Studie. In Forschungsgruppe SpOGATA (Eds.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, (pp. 105-113). Aachen: Meyer & Meyer.

Gerhardt A., Wick U., & Naul R. (2015). Die individuellen BeSS-Anbieter an Ganztagsgrundschulen. In Forschungsgruppe SpOGATA (Eds.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, (pp. 75-89). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul R. (2015). Wie wird der Sport im Ganztag zu einem Erfolgsmodell?. In Forschungsgruppe SpOGATA (Eds.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, (pp. 221-223). Aachen: Meyer & Meyer.

2014

Graf, Ch., Beneke, R., Bloch, Naul u. a. (2014). Recommendations for promoting physical activity for children and adolescents in Germany. A consensus statement. Obesity Facts, 7, 178-190.

Naul, R. & Wick, U. (2014). Gkgk Arbeitshilfe. Essen: WGI

Dreiskaemper, D., Naul, R., & Tietjens, M. (2013) ‚Healthy Children in Sound Communities’ – Motor Development Intervention Program in Primary Schools. In The ISSP 13th World Congress of Sport Psychology, Beijing, China. (Book of Abstracts)

Dreiskämper, D., & Naul, R., (2014). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen. Betrifft Sport, 36 (6), 10-16.

Naul, R. (2014). The European Union and Olympism: „Coubertin Plan“ and Youth Olympics. Journal of Olympic History, 22(2), 53-59.

Shen, J., Naul, R., You u. a. (2014). Research on Sino-European Health Project „Healthy Children in Sound Community“. Sport Science Research (China), 35(6), 90-94.

Utesch T, Strauss B, Tietjens M, Dreiskaemper D, Naul R. (2014) Using Rasch Measurement to Model a Physical Ability Scale for German Six- to Nine-Year-Old Students. Journal of Sport & Exercise Psychology, 36, p.75.

Dreiskämper D., Naul R. (2014) ‚Healthy children in sound communities‘ – Motor development in intervention program in primary schools. In AIESEP World Congress, Auckland, New Zealand.

Naul R, Dreiskämper D, Hoffmann D. (2014). Physical and Health Education in Germany: From School Sports to Local Networks for Healthy Children in Sound Communities. In Chin M-K, Edginton C (Eds.), Physical Education and Health – Global Perspectives and Best Practice, (pp.191-204). Urbana/Il.: Sagmore.

Naul, R. (2014). Bewegung, Spiel und Sport in Ganztagsschulen: Konzepte für die Bildungspartnerschaft zwischen Ganztagsschulen und Sportvereinen.. In H. Aschebrock, E. Beckers, & R.P. Pack (Eds.), Bildung braucht Bewegung, (pp. 221-249). Aachen: Meyer & Meyer

Naul, R., Dreiskämper, D. & Hoffmann, D. (2014). Healthy children in sound communities (HCSC) – a German-Dutch intervention project to develop an active lifestyle for children in primary schools. WGI-Newsletter, No 5, pp. 1-4.

Naul, R., Dreiskämper, D. & Hoffmann, D. (2014). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk)ein deutsch-niederländisches Interventions-Projekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils bei Kindern im Grundschulalter. WGI-Newsletter, No 6, 1-4.

Naul, R., Dreiskämper, D. & Hoffmann, D. (2014). Zdrowe dzieci w zdrowych gminach (ZDZG) – niemiecko-holenderski projekt interwencyjny mający na celu wsparcie aktywnego stylu życia dzieci w wieku szkolnym. WGI-Newsletter, No.7, 1-4.

Naul, R., Dreiskämper, D. & L’Hoir, M. (2014) Gezonde Kinderen in een Gezonde Kindomgeving (gkgk): Een Duits-Nederlands samenwerkingsproject gericht op het ontwikkelen van een actieve leefstijl bij kinderen in de leeftijd van 6 tot 10 jaar. WGI-Newsletter, No 8,1-4.

Vlasboom, E., L`Hoir, M., van Dommelen, P., Dreiskämper, D., Naul, R. (2014). Healthy Children in Sound communities in the Netherlands. In Univ. of Zurich (ed.) 10th Annual Meeting and 5th Conference of HEPA Europe (p.86). Zurich: Institute of Social and Preventive Medicine.

Naul, R., Heemsoth, S., & Dreiskämper, D. (2014) Healthy children in sound communities – The Influence of a Multi-Component Intervention on Overweight and Obese Children. In Univ. of Zurich (ed.) 10th Annual Meeting and 5th Conference of HEPA Europe (p.86-87). Zurich: Institute of Social and Preventive Medicine.

Dreiskämper, D., l’Hoir, M., & Naul, R. (2014) ‚Healthy Children in Sound Communities’ – a longitudinal intervention and control study about BMI and physical fitness development of primary school children in the Dutch municipality of Cuijk. In Univ. of Zurich (ed.) 10th Annual Meeting and 5th Conference of HEPA Europe (p.87-88). Zurich: Insitute of Social and Preventive Medicine.

Shen, J., Dreiskämper, D., Naul, R., You, S. (2014).Healthy Children in Sound Communities (HCSC CN-DE): A German and Chinese Obesity Intervention Programme for Primary School Children. In Univ. of Zurich (ed.) 10th Annual Meeting and 5th Conference of HEPA Europe (p.88). Zurich: Institute of Social and Preventive Medicine.

2013

Graf, C., Beneke, R., Bloch, Naul u. a. (2013). Vorschläge zur Förderung der körperlichen Aktivität von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Monatsschrift Kinderheilkunde, 5, 439-446

Naul, R. & Dreiskämper, D. (2013). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk). Kommunal vernetzte Gesundheitsförderung zwischen Schule und Sportverein. Schule NRW, 65 (7), 324-326

Naul, R & Schmelt, D. (2013). Innovation oder Muß? Kommunale Gesundheitsförderung.. Brennpunkte der Sportwissenschaft, 34, 33-41.

Edginton, Ch., Ming-Kai, Ch., Naul u. a. (2013). Global Forum for Physical Education Pedagogy 2012: Recommendations for Community-Based Networking. Asian Journal of Exercise and Sports Sciences, 10(1), 1-15.

L’Hoir,M., Tetteroo,S., Boere-Boonekamp u. a. (2013). Physical activity, nutrition, screen time and sleep associated with body weight and physical condition in young children. A pilot study of a cross-border project. Sportwissenschaft, 43(2), 116-123.

Naul, R. (2013). Netzwerke- wie funktionieren sie effektiv? (abstract). Dt. Zeitschrift für Sportmedizin, 64(5), 143.

Naul, R. (2013). Bewegung, Spiel und Sport im Ganztag – Bewegung ist Bildung !. Betrifft Sport, 34 (H.4), 10-16.

Edginton, Ch., Ming-Kai, Ch., Naul, R. & Herring, M.C. (2013). Global Forum for Physical Education Pedagogy 2012: Recommendations for Community-Based Networking. Asian Journal of Exercise and Sports Sciences, 10(1), 1-15.

Naul, R., Wick, U. & Gerhardt, A. (2013). Sport in der ganztägigen Bildung.. In H. Aschebrock & G. Stibbe (Eds.), Didaktische Konzepte für den Schulsport, (pp. 306-340). Aachen: Meyer & Meyer.

Dreiskaemper, D., Tietjens, M., Freund u. a. (2013). Validierung eines Fragebogens zum psychischen Selbstkonzept im Kindesalter PSK-K. In O. Stoll, A. Lau & S. Moczall (Hrsg.), Angewandte Sportpsychologie. 45. Jahrestagung asp (p. 120). Hamburg: Feldhaus.

Dreiskämper, D., Naul, R., & l’Hoir, M. (2013) Healthy Children in Healthy Communities – Concept, Strategy and Results. In TAFISA World Congress, Enschede, Netherlands: (NISB book of abstracts)

Naul, R. (2013). Der preußische Leitfaden für den Turnunterricht von 1862. Brennpunkte der Sportwissenschaft 35, 67-78.

2012

Naul, R. & Wick, U. (2012).  Die pädagogische Dimension der Olympischen Idee. in: Alpheios 10, 83-87.

L`Hoir, M.P., Vlasblom, E., Boere-Boonekamp, M.M., van Dommelen, P., Schmelt, D., Dreiskämper, D. & Naul, R. (2012). Slaap en overgewicht in Europees onderzoek. Gezonde Kinderen in een Gezonde Kindomgeving (GKGK). Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg 44 (6), 102-104.

Höfer, K., Kluge, V., Lennartz, K..& Naul, R. (2012). Gebhardts Vermächtnis oder wie viel Gebhardt steckt in Diem? In: U. Wick & A. Höfer (Eds.) Willibald Gebhardt und seine Nachfolger. Sport und Olympia in Deutschland bis 1933 (pp.19-32). Aachen: Meyer & Meyer.

Edginton, C.R., Chin, M.K. & Naul, R. (2012). The global forum for health and physical education pedagogy: a new social movement. International Journal of Physical Education, vol. XLIX, (3), 31-39.

Naul, R., Edginton, Ch. & Chin, M.K. (2012). Global Forum for Physical Education 2012. Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy 1 (2), 166-168.

Naul, R., Schmelt,D, Dreiskämper, D. & Hoffmann, D. (2012). Healthy children in sound communities (gkgk) – a German-Dutch intervention project to promote an active lifestyle for children. In: WGI-newsletter No.4. p.2

Naul, R., Schmelt,D., Dreiskämper, D. & Hoffmann, D (2012). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk) . ein deutsch-niederländisches Interventionsprojekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils bei Kindern im Grundschulalter. In: WGI-newsletter No.4, (p.3). 

Naul, R., Schmelt, D. , Hoffmann,D. & Dreiskämper, D. (2012). „Gesunde Kinder in gesunden Kommunen“ (gkgk). Ein deutsch-niederländisches Interventionsprojekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils. In: T. Ichiba (Eds.) Das 7. Deutsch-Japanische Sportwissenschaftliche Symposium  (pp. 135-158). Tokyo: Hiltop Press.

Naul, R. (2012). Olympic Pedagogy – a new discipline of research and teaching at Olympic Study Centres? In: Univ. of Loughborough (ed.)  The First Inaugural Colloquium of Olympic Study and Research Centres (pp.11-12). Loughborough: University.  

Naul, R. (2012). Value education at schools. In: R. Meesuen, J. Duchateaun, B. Roelands, M. Klass,, B. de Geus, S. Baudry & E.Tsolakidis (eds.) 17th Annual Congress of the ECSS. Book of Abstarcts (p. 459). Ghent: Bloso.  

Naul, R. & Schmelt, D. (2012).Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk) – Ein europäisches Interventionsprojekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils bei Kindern in Grundschulalter. In: I. Hunger & R. Zimmer (Eds.). Frühe Kindheit in Bewegung. Entwicklungspotenziale nutzen (pp.192-205).Schorndorf: Hofmann.

Naul, R., Schmelt, D. & Hoffmann, D. (2012). Bewegungsförderung in der Schule – was wirkt? In: G. Geuter & A. Hollederer (Eds.) Handbuch Bewegungsförderung und Gesundheit (pp. 229-246). Bern: Huber

Naul, R. (2012). European Union multisector strategies to enhance health, physical education, and physical activities for children and youth. Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy, 1 (1), .22-41.

Naul, R., Schmelt, D., Dreiskaemper, D., Hoffmann, D. & L`Hoir, M. (2012). „Healthy children in sound communities“ (HCSC/gkgk) – a Dutch-German community-based network project to counteract obesity and physical inactivity. In: Family Practice, vol. 29 (suppl.1), 110-116.

2011

Naul, R. (2011). Gastkommentar: Olympische Erziehung: eine Aufgabe für die Jugendarbeit im Fußballverein? In: Westfalen Sport  Nr. 6, p.18. 

Naul, R., Wick, U., Geis, S. & Gerhardt, A. (2011). Fokus: Sportvereine – Evaluation von Bewegungs-, Spiel- und Sportangeboten an Offenen Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen. In: E. Adelt, D. Fiegenbaum, S. Rinke (Eds.). Bewegen im Ganztag. Bewegung, Spiel und Sport im Ganztag (pp. 12-17). Münster: ISA.e.V. 

Naul, R. (2011). Ganztägiges Lernen mit Turnen, Spiel und Sport – historische Entwicklungslinien zwischen Schule und Sportverein. In: R. Naul (Ed.) Bewegung, Spiel und Sport in Ganzztagsschulen. Bilanz und Perspektiven (pp. 30-50). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2011). Der Bildungsauftrag von Bewegung, Spiel und Sport in Ganztagsschulen. In: R. Naul (Ed.) Bewegung, Spiel und Sport in Ganztagsschulen. Bilanz und Perspektiven (pp. 76-97). Aachen: Meyer & Meyer.

Schmelt, D., Hoffmann, D., Naul, R. (2011). Bewegungsbildung und Gesundheitsförderung in der Ganztagsschule. In: R. Naul (Ed.) Bewegung, Spiel und Sport in Ganztagsschulen. Bilanz und Perspektiven (pp. 115-132). Aachen: Meyer & Meyer.

Wick, U., Naul, R., Geis, S. & Tietjens, M. (2011). Essener Sportvereine und der offene Ganztag an lokalen Grundschulen. In: R. Naul (Ed.) Bewegung, Spiel und Sport in Ganztagsschulen. Bilanz und Perspektiven (pp. 229-250). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2011). Value education in schools form a cross-curricular perspective. In: J. Dovalil et.al. (eds.) Fair Play Education in schools: a shared responsibility (pp.18-29). Prague: Czech Olympic Committee.

Naul, R. (2011). Conceptual diversity and future directions of physical education in the global context. Japanese Journal of Sport Education Studies, 30 (2), 39-50.

Naul, R. (2011). Internationalism in Olympic Education? A European Comparison. In: H. Preuss & K. Liese (eds). Internationalism in the Olympic Movement. Idea and Reality between Nations, Cultures, and People (pp. 63-74). Wiesbaden: VS-Verlag

L`Hoir, M., Kloeze, E., Boere-Bonnekamp, M., De Jong, S., Nawijn, L. & Naul, R. (2011). GKGK, een community based project ter bevordering van gezond gedrag. Tijdschrift voor Jeugdgezondheitszorg 43 (4), 82-83.

Naul, R. (2011). Community-based local partnerships to revitalize PE and health: the German case. In: East China Normal University & West Virgina University (eds.) Physical Education and Sport: Challenges and Future Directions (pp.50-51). Shanghai: East China Normal University.

Naul, R. (2011). Value education in schools from a cross-curricular perspective. Sporto Mokslas 3 (56), 49-56.

Naul, R., Schmelt, D. & Hoffmann, D. (2011). Bewegungsförderung in der Schule. In: Landesinstitut für Gesundheit und Arbeit des Landes NRW (Ed.) Gesundheit durch Bewegung. Empfehlungen für Wissenschaft und Praxis (pp.70-73). Düsseldorf: Liga.

Kloeze, E, Boere-Boonekamp, M.M., de Jong, S., Nawijn, L., Bakker, I., Naul, R. & L`Hoir, M.P. (2011).Slaap,voeding en beweging in relatie tot overgewicht. In: Voeding NU, 13, (3), 10-13.

Naul, R. & Holze, J. (2011). Sports development and young people: The role of international organizations. In: B. Houlihan & M. Green (eds.) Routledge Handbook of Sports Development (pp. 198-211). London/New York: Routledge.

2010

Naul, R. (2010). Didactic approaches to teaching Olympic education. In V. Girginov (ed.) The Olympics – a critical reader (pp. 405-415) London / New York: Routledge.

Naul, R., Tietjens, M., Geis, S. & Wick, U. (2010). Bewegung, Spiel und Sport im Ganztag von NRW – Konzept und Ergebnisse der Essener Pilotstudie. In: P. Böcker & R. Laging (Eds.) Bewegung, Spiel und Sport in der Ganztagsschule: Schulentwicklung, Sozialraumorientierung und Kooperationen (pp.143-158). Hohengehren: Schneider.

Naul, R., Behnke, & Schmelt, D. (2010). Local networks for active living in healthy communities: A Dutch-German cross-border approach and its diffusion into four other European countries. Gymnica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, 40, (3), p.56. 

Naul, R. (2010). Der Fußballsport in Schule und Hochschule – zwischen Bildung und Ausbildung. In: O. Höner, R. Schreiner & F. Schultz (Eds.) Aus- und Fortbildungskonzepte im Fußball (pp.15-31). Hamburg: Czwalina.

Naul, R. (2010). Conceptual diversity and future directions of physical education in the global context. In: Japanese Society of Sport Education (Ed.) Proceedings of the International Conference for the 30th Anniversary of the Japanese Society of Sport Education – „Quality of Sport in Schools and out of Schools“ (pp.1-13). Tokyo: Ministry of Education, Culture, Sport, Science and Technology. 

Naul, R, Schmelt, D. & Hoffmann, D. (2010). „Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk) – ein deutsch-niederländisches Interventionsprojekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils bei Kindern im Grundschulalter. In: Chuo Univ. (Ed). Proceedings 7. deutsch-japanisches Symposium zur Sportwissenschaft (pp. 27-29) Abstract Book . Tokyo: Chuo Univ.  

Naul, R., Kornbeck, J. & L`Hoir, M. (2010). Multi-actor strategies of health-enhanced physical activities for children in local communities of the European Union. Medicine & Science in Sports & Exercise, 42, 5 Supplement, S253-S254.

Naul, R. (2010). Olympic education. Oxford: Meyer & Meyer Sport Ltd. (2nd corrected edition).

Naul, R. (2010). Rezension von R. Geßmanns „Richtlinien und Lehrpläne für den Schulsport. Eine kommentierte Dokumentation 1945-2007. Sportunterricht 59, 20-22.

2009

Brettschneider, W.D., Hoffmann, D., Naul, R. & Steinzen, A. (2009). Von den Erkenntnissen aus dem EU-Bericht „Young people`s lifestyle and sedentariness“ zur handlungsorientierten Umsetzung der Empfehlungen im Rahmen von zwei lokalen Präventionsstudien. In: R. Naul, A. Krüger & W. Schmidt (Eds.). Kulturen des Jugendsports. Bildung, Erziehung und Gesundheit (pp.67-104). Aachen: Meyer & Meyer.

Geis, S., Hoffmann, D., Naul, R. & Wick, U. (2009). Bewegung, Spiel und Sport an offenen Ganztagsgrundschulen in Essen. In: R. Naul, A. Krüger & W. Schmidt (Eds.). Kulturen des Jugendsports. Bildung, Erziehung und Gesundheit (pp.149-166). Aachen: Meyer & Meyer.

Hoffmann, D. & Naul, R. (2009). Die körperliche und motorische Entwicklung von Grundschulkindern in der Gemeinde Velen im Rahmen der Pilotstudie des Interventionsprojekts „Gesunde Kinder in gesunden Kommunen“ (gkgk). In: R. Naul, A. Krüger & W. Schmidt (Eds.). Kulturen des Jugendsports. Bildung, Erziehung und Gesundheit (pp.105-128). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. & Geßmann, R. (2009). Olympische Erziehung – seit wann, wozu und für wen? In: R. Naul, A. Krüger & W. Schmidt (Eds.). Kulturen des Jugendsports. Bildung, Erziehung und Gesundheit (pp.39-64). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2009). Das Willibald Gebhardt Institut: Von der Idee zur Institutsgründung – 20 Jahre Forschung und Entwicklung (1989-2009). In: R. Naul, A. Krüger & W. Schmidt (Eds.). Kulturen des Jugendsports. Bildung, Erziehung und Gesundheit (pp.283-298). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2009). Die Entwicklung der historischen Systeme für die schulische Leibeserziehung in Europa. In: R. Naul, A. Krüger & W. Schmidt (Eds.). Kulturen des Jugendsports. Bildung, Erziehung und Gesundheit (pp.131-148). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2009). 20 Jahre dvs-Kommission Fußball. In: R. Naul & U. Wick (Eds.) 20 Jahre dvs-Kommission Fußball. Herausforderung für den Fußballsport in Schule und Sportverein (pp. 11-16). Hamburg: Czwalina.

Naul, R. (2009). Social-pedagogical challenges and sport in the institutionalised daily lives of children and young people. In: J. Kornbeck, & N.R. Jensen (Eds.) The Diversity of Social Pedagogy in Europe (pp.120-143). Bremen: Europäischer Hochschulverlag.

Naul, R. (2009). Address on behalf of the Lectures of the Session. In: International Olympic Academy (Ed.). Proceedings of the 9th International Session for Directors of National Olympic Academies (pp. 294-296). Athens: Liviani.

Naul, R. (2009). Olympic Pedagogy as a Theory of Development of Ethical and Humanistic Values in Education. In: International Olympic Academy (Ed.) Proceedings of the 9th International Session for Directors of National Olympic Academies (pp.27-40). Athens: Livani.

Naul, R. (2009). Zusammenfassung AK 3 „Talentsuche in der Schule“. In: L. Nordmann, C. Dolche & H. Steingrebe (Red.) Sport ist Spitze. Talente suchen und entwickeln -Chancen, Wege und Methoden– (pp 127-128). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. & Schmidt, W. (2009) Der Stellenwert der Sportspiele in Schule und Hochschule In: H.F. Voigt & G. Jendrusch (Eds.) Sportspielforschung in Bochum. Was war, was ist und was sein könnte (pp.31-41). Hamburg: Czwalina.

Richter, C. & Naul, R. (2009). Versagensangst unnd Selbstvertrauen als psycho-mentale Merkmale in Relation zur Fußball-Fitness bei D- und C-Junioren des Fußball- und Leichtathletikverbandes Westfalen (FLVW). in: U. Frick (Ed.) Fußball in Schule und Verein. Eine Herausforderung für Forschung und Lehre (pp.99-106). Hamburg: Czwalina.

Naul, R. & Richter, C. (2009). Die Entwicklung und Profilbildung der Fußball-Fitness bei D-/C-Junioren des Verbandskaders des Fußball- und Leichtathletikverbandes Westfalen (FLVW). in: U. Frick (Ed.) Fußball in Schule und Verein. Eine Herausforderung für Forschung und  Lehre (S.90-98). Hamburg: Czwalina.

Naul, R. (2009). Der Doppelauftrag der Olympischen Erziehung im Schulsport. In: Alpheios  9, 62-67.

Naul, R. (2009). Disputa di calcio: Die Heidelberger Ballschule – diskutiert aus Sicht eines zeitgemäßen Fußballsports – Einführung. In: R. Naul & U. Wick (Ed.) 20 Jahre dvs-Kommission Fußball (pp. 205-206). Hamburg: Czwalina.

Naul, R. (2009). Bewegung, Spiel und Sport in offenen Ganztagsgrundschulen: Ausgewählte Evaluationsergebnisse der Essener Pilotstudie. In: DSJ/DOSB (Ed.) Fachkonferenz Sport & Schule 2009 (pp.36-37). Frankfurt/M: DOSB.

Geis, S., Hoffmann, D., Naul, R. & Wick, U. (2009). Bewegung, Spiel und Sport an offenen Ganztaggrundschulen in Essen. In R. Naul, A. Krüger, W. Schmidt (Eds.) Kulturen des Jugendsports: Bildung, Erziehung und Gesundheit (pp.149-166). Aachen: Meyer & Meyer.

Richter, C. & Naul, R. (2009). Versagensangst und Selbstvertrauen als psycho-mentale Merkmale in Relation zur Fußball-Fitness bei C- und D-Junioren des Fußball- und Leichtathletikverbandes Westfalen (FLVW). In U. Frick (Ed.) Fußball in Schule und Verein (pp.99-106). Hamburg: Czwalina.

2008

Boetes, B., Naul, R., & Richter, C. (2008). Olympische educatie op school en bij vereinigingen. Lichamelijke Opvoeding, 96(3), 8–10.

Naul, R. (2008). Bejing Olympic Games Bid Books 2000 and 2008: What role does Olympic Education Play? In ISCPES (Ed.), Proceedings of the 16th Conference of the International Society for Comparative Physical Education and Sport. Global Merging. A New Era for Sport and Physical Education. 23-26 July 2008 (Abstract, p.13). Macau: ISCPES.

Naul, R. (2008). In Sportschuhen durch den Ganztag. In Innenministerium NRW & Hessisches Ministerium des Innern und für den Sport (Hrsg.) Kinder l(i)eben Sport. (pp.74-81). Düsseldorf: Innenminsterium.

Naul, R. (2008). Die Ganztagsschule: neues Lernen in der Schule für Kopf und Körper, mit Bewegung und Verstand. In W. Schmidt, R. Zimmer & K. Völker (Eds.) Zweiter Deutscher Kinder- und Jugendsportbericht (pp.319-335). Schorndorf: Hofmann.

Naul, R. (2008). Olympic education. Oxford: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2008). Physical Education – Sport Education – Olympic Education: From Historical Deconstruction to Future Reconstruction? In FIEP (Ed.), Physical Education in Change. FIEP World Congress, August 6-10, 2008 (Abstract p. 72). Vierumäki: FIEP.

Naul, R. (2008). The Bejing Olympic Games Bid Books 2000 and 2008: What role does Olympic Education Play? In ICSSPE (Ed.), Education and Medicine in Sport. Sport Sciences and Human Society in the 21th Century. International Convention on Science, August 1 – 5, 2008 (Abstract p. 218). Guangzhou: ICEMIS.

Naul, R. (2008). The five steps of the IOC for the promotion of Olympic education. In Renmin University of China (Ed.), Great Breakthrough. Olympic Theories and Practices in the East (pp. 294–296). Beijing: Renmin Univ.

Naul, R., Brüggemann, D., & Völz, C. (2008). Talented players need physical and mental challenges: Part 1: Optimizing performance with total fitness. Success in Soccer, 11(4), 28–33.

Naul, R., Brüggemann, D., & Völz, C. (2008). Talented players need physical and mental challenges: Part 2: Soccer fitness: Laying the foundation for technique training. Success in Soccer, 11(5), 16–19.

Naul, R. (2008). Olympic pedagogy as a theory of development of ethical and humanistic values in education. Sporto Mokslas, 3 (53), 9-15.

Naul, R., Hoffmann, D., Altenbeck, B., Brüggemann, D., Völz, C., & Harlemeier, M. 2008). Talented players need physical and mental challenges: Part 3: Psychology: Assessing youth players‘ mental skills. Success in Soccer, 11(6), 30–38.

Naul, R. u.a. (2008). Abschlussbericht der Essener Pilotstudie im Rahmen des Evaluationsprojektes “Evaluation des BeSS-Angebotes an offenen Ganztgasgrundschulen im Primarbereich in seinen Auswirkungen auf die Angebote und Struktur von Sportvereinen, Koordinierungsstellen und die Ganztagsförderung des Landessportbundes NRW in Nordrhein-Westfalen. Essen: WGI

2007

Brettschneider, W.-D., & Naul, R. (2007). Obesity in Europe. Young peoples’s physical activity and sedentary lifestyles. In W.-D. Brettschneider & R. Naul (Eds.), Obesity in Europe. Young people’s physical activity and sedentary lifestyles (pp. 7–26). Frankfurt am Main: Lang.

Brettschneider, W.-D., Naul, R., Bünnemann, A., & Hoffmann, D. (2007). Obesity, physical activity patterns and sedentary lifestyles of young people in Austria, Germany and Switzerland. In W.-D. Brettschneider & R. Naul (Eds.), Obesity in Europe. Young people’s physical activity and sedentary lifestyles (pp. 281–323). Frankfurt am Main: Lang.

Eulering, J., Naul, R., Schilling, K. A., & Wick, U. (2007). Bewegung, Spiel, Rhythmus, Tanz: Sportkultur 2010. In K. A. Schilling (Ed.), Kulturmetropole Ruhr. Perspektivplan II (pp. 447–486). Duisburg: WAZ.

Krüger, M., & Naul, R. (2007). 9. Internationale Session für Direktoren der Nationalen Olympischen Akademien. Sportwissenschaft, (37), 346–349.

Naul, R. (2007). Der PISA-Schock und seine Einflüsse auf die Entwicklung der Sportpädagogik in Deutschland. In D. Teipel, R. Kemper, & Y. Okade (Eds.), Topics of social and behavioral science in sport. 6th German-Japanese Symposium 19. – 21. 09. 2005 in Jena (pp. 21–36). Köln: Strauß.

Naul, R. (2007). Fair play in football: international concepts of projects and campaigns. In M. Lämmer & A. Grassi (Eds.), 12th European Fair Play Congress (pp. 37–49). Cologne/Udine: EFPM.

Naul, R. (2007). Historical development of Physical Education in Europe. In J. Tolleneer, M. Lenoir, & W. Laporte (Eds.), Physical education: Past, Present, and Future. Symposium „100 years of Physical Education and Movement Sciences“ at Ghent Universiteit (pp. 13–27). Ghent: Universiteit.

Naul, R. (2007). Olympische Erziehung: Kernaufgabe Nationaler Olympischer Akademien. Newsletter der Österreichischen Olympischen Akademie, (1), 2–3.

Naul, R. (2007). Olympische Erziehung (Edition Schulsport, Band 7). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2007). Socialpaedagogiske udfordringer, sport og idraet i born og unges institutionaliserede hverdagsliv. Tidsskrift for Socialpaedagogik, (20), 11–22.

Naul, R. (2007). Talentförderung im Mädchenfußball: Wege und Probleme. In G. dawietz & U. Kraus (Eds.), Die Zukunft des Fußballs ist weiblich. Beiträge zum Frauen- und Mädchenfußball (pp. 90–107). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R., & Hoffmann, D. (2007). Healthy Children in Sound Communities: A Euregional Community Setting Project. In P. Heikinaro-Johansson, R. Telama, & E. McEvoy (Eds.), The Role of Physical Education and Sport in Promoting Physical Activity and Health. AIESEP World Congress, 5-8 July 2006, Jyväskylä, Finland (pp. 258–267). Jyväskylä: Kopiojyvä Oy

Naul, R., & Richter, C. (2007). All-Day Schools: New Challenges for Physical Education and Extra-Curricular Physical Activities. In P. Heikinaro-Johansson, R. Telama, & E. McEvoy (Eds.), The Role of Physical Education and Sport in Promoting Physical Activity and Health. AIESEP World Congress, 5-8 July 2006, Jyväskylä, Finland (pp. 104–109). Jyväskylä.: Kopiyvä Oy

Naul, R., & Hoffmann, D. (2007). Projekthandbuch “Gesunde Kinder in gesunden Kommen” Planungsgrundlagen für ein euro-kommunales Netzwerk zur Förderung eines aktiven Lebensstils von Kindern und Jugendlichen. Essen: Willibald Gebhardt Institut.

2006

Naul, R. (2006). Der Auf- und Abstieg des Fußballspiels an Schulen im Spiegel der Lahrpläne von Nordrhein-Westfalen. In M. Raab, A. Arnold, K. Gärtner, J. Köppen, C. Lempertz, & N. Tielemann, et al. (Eds.): Zukunft der Sportspiele: fördern, fordern, forschen (pp. 61–64). Flensburg: Univ. Press.

Naul, R. (2006). Der Fußball als „Schule des Lebens“: über „männliche“ und „weibliche“ Spielweisen und das gute alte „teutsche“ Kampfspiel. männerforum, (34), 6–9.

Naul, R. (2006). Drei Jahre Bewegung, Spiel und Sport im Ganztag – Aufgaben und Perspektiven. Zukunftsdialog II der Fachverbände im LandesSportBund NRW (pp.18-26). Duisburg: LSB.

Naul, R. (2006). Olympische Erziehung in Schule und Sportverein in Europa. Leipziger Sportwissenschaftliche Beiträge, 47(2), 30–31.

Naul, R. (2006). Olympische Werte als soziale Basiskompetenz für gutes Regieren. In W. Tokarski (Ed.), Sportpolitik. Theorie- und Praxisfelder von Governance im Sport (pp. 121– 134). Köln: Strauß.

Naul, R. (2006). Pierre de Coubertin und Eugenio Brunetta d`Usseaux: Kongress der Nationalen Olympischen Akademie von Italien in Pinerolo. Alpheios, (7), 79–80.

Naul, R. (2006). Qualität auch im Kinder- und Jugendsport! In Sportjugend NRW (Ed.), „Die Zukunft des Kinder- und Jugendsports“ (pp. 77–80). Duisburg: Rhiem,

Naul, R. (2006). Visions of Football – International Conference for the 2006 FIFA World Cup TM, Munich, ICC, 27-29 July, 2005 (Bericht). Sportwissenschaft, 26(1), 94–99.

 Brettschneider, W.-D.,Naul, R., Bünnemann, A., & Hoffmann, D. (2006). Übergewicht und Adipositas bei Kindern und Jugendlichen: Ernährungsverhalten, Medienkonsum und körperliche (In-)Aktivität im europäischen Vergleich. Spectrum der Sportwissenschaften, 18(2), 25–45.

Naul, R., & Hoffmann, D. (2006). Healthy Children in Sound Communities: an Euregional community setting project. In P. Heikinaro-Johansson, R. Telama, & E. McEvoy (Eds.), The role of Physical Education and Sport in Promoting Physical Activity and Health. AIESEP World Congress, 5-8 July 2006 (p. 106). Jyväskylä, Finland,: Kopijyvä Oy.

Naul, R., & Richter, C. (2006). All-Day schools: New challenges for physical education and extra-curricular physical activities. In P. Heikinaro-Johansson, R. Telama, & E. McEvoy (Eds.), The role of Physical Education and Sport in Promoting Physical  Activity and Health. AIESEP World Congress, 5-8 July 2006 (p. 214). Jyväskylä, Finnland,: Kopiyvä Oy.

Naul, R., & Richter, C. (2006). Olympic Education in the Netherlands and in Germany A cross-border curricular project. In P. Heikinaro-Johansson, R. Telama, & E.McEvoy (Eds.), The role of Physical Education and Sport in Promoting Physical Activity and Health. AIESEP World Congress, 5-8 July 2006 (p. 196). Jyväskylä, Finnland,: Kopiyvä Oy.

Naul, R., & Richter, C. (2006). Integrierte Olympische Erziehung – ein Konzept für Schule und Verein. In W. Buss, S. Güldenpfennig, & A. Krüger (Eds.), Zur Neubegründung der Olympischen Idee. Denkanstöße (pp. 83–110). Wiesbaden: Stumm.

Naul, R., Richter, C., Harlemeier, M., Bertelsmeier, F., & Brüggemann, D. (2006). Praxis und Demonstration trainingsbegleitender Maßnahmen im Fußball. Maßnahmen zur Behebung physischer Defizite. In K. Weber (Ed.), Wissenschaftlicher Transfer für die Praxis der Sportspiele. Gemeinsames Symposium der dvs-Kommissionen Sportspiele, Fußball und Tennis vom 18. – 20. November 2004 an der Deutschen Sporthochschule Köln (pp. 143–151). Köln: Strauß.

Naul, R., Richter, C., Hoffmann, D., Altenbeck, B., Brüggemann, D. & Fischer, B. (2006). Fußball-Fitness und psycho-mentale Persönlichkeitsmerkmale bei D-Junioren im Kader des Fußball- und Leichtathletik-Verbandes Westfalen (FLVW). In K. Weber (Ed.) Wissenschaftlicher Transfer für die Praxis der Sportspiele (pp. 132-143). Köln: Bundesinstitut für Sportwissenschaft.

2005

Brettschneider, W.-D., & Naul, R. (2005). Omtrent studie levensstijl van jongeren – Sedentariteit: Analyse van de rol van sport in de context van onderwijs en als middel om het evenwicht te herstellen. Tijdschrift voor Lichamelijke Opvoeding, 208(4), 12–18.

Brettschneider, W.-D., & Naul, R. (2005). Physical Activity and Fitness in Relation to Cardiovascular Diseases in Young People. European Health and Fitness Association, (1), 9–10.

Naul, R. (2005). Bewegung, Spiel und Sport im offenen Ganztag. sportunterricht, (54), 68–72.

Naul, R. (2005). Der Deutsche Fußball-Fitness-Test. In BDFL (Ed.), Internationaler Trainer-Kongress 18. bis 20. Juli 2005. Düsseldorf „Aktuelle Trainingsansätze zur. Umsetzung einer modernen Spielphilosophie (pp. 62–70). Frankfurt/M.: BDFL.

Naul, R. (2005). Fair Play as an Olympic Ideal and a Personal Behaviour Pattern in Sports Activities: Vision and Reality assessed by young European Students. PLAY FAIR! Academic Supplement, 3(1), 1–3.

Naul, R. (2005). Olympische Erziehung in Europa. In Würth, S. et al. (Eds.), Sport in Europa. 17. Sportwissenschaftlicher Hochschultag der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft (p. 74). Hamburg: Czwalina.

Richter, C. & Naul, R. (2005). Psycho-mentale Eigenschaften von jungen Fußball-Spielern: Das Essener Fußball-Persönlichkeits-Inventar. In: Würth, S., et.al. (Eds.). Sport in Europa. 17. Sportwissenschaftlicher Hochschultag der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft (p. 269). Hamburg: Czwalina.

Naul, R. (2005). Qualitätsstandards für den us-amerikanischen Sportunterricht. In C. Richter, R. te Uhle, & R. Naul (Eds.), Qualitätsentwicklung im Schulsport. 3. Europäisches Schulsportforum (pp. 173–186). Velen: EAdS.

Naul, R. (2005). Talente im Fußballsport: motorisch vielseitig fordern und mental fördern: Fußballfitness und psycho-mentale Persönlichkeitsmerkmale bei D-Junioren im Kader des Westfälischen Fußball- und Leichtathletik-Verbandes (FLVW). In J. Mester & S. Knuth (Eds.), Spitzensport im Jahr der Olympischen Sommerspiele 2004 (pp. 77–118). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2005). Zur Olympischen Erziehung in Deutschland. In S. Cys, P. Olesniewicz, W. Starosciak, & D. Kurz (Eds.), Wychowanie fizyczne w polkich i niemieckich szkolach, wspolczesne trendy – Schulsport in polnischen und deutschen Schulen (pp. 97–107). Wroclav: AWF.

Naul, R., & Brettschneider, W.-D. (2005). Young People`s Lifestyles and Sedentariness in Europe. Acta Universitatis Carolinae, Kinanthropologica, 41(2), 25–34.

Naul, R., & Völz, C. (2005). Bewegung, Spiel und Sport im Ganztag: pädagogische Ansprüche zwischen Schulsport und Kinder- und Jugendhilfe. In A. Gogoll & A. Menze-Sonneck (Eds.), Qualität im Schulsport (pp.73-78). Hamburg: Czwalina.

Naul, R., & Wick, U. (2005). Schulprojekte (2004-2006). In Fußball- und Leichtathletikverband Westfalen & Willibald Gebhardt Institut (Eds.), Fußballregion Ruhrgebiet (pp. 247–250). Göttingen: Die Werkstatt.

Naul, R., & Wick, U. (2005). Stichwort Football. In R. Bartlett, C. Gratton, & C. G. Rolf (Eds.), Encyclopedia of International Sport Studies (pp. 540–543). London and New York: Routledge.

Richter, C., & Naul, R. (2005). Psycho-Mental Qualities of Young Soccer Players. Acta Universitatis Carolinae- Kinanthropologica, 41(2), 119–125.

Rychtecky, A., & Naul, R. (2005). Goal Orientation and Perception of Olympic Ideals in Czech and German Youth. Acta Universitatis Carolinae, Kinanthropologica, vol. 41, 35–48.

2004

Binder, D., & Naul, R. (2004). Transnational Applications of Olympism in School Programs: A Comparison of North American and European Educational Orientations. In Proceedings of the 2004 Pre-Olympic Congress (p. 208). Thessaloniki: Aristotle University.

Naul, R. (2004). Children`s Perceptions of Olympic Champions: A „good example“ as a Personal Role model? In: International Olympic Academy (Ed.), Report of the I.O.A.`s Special Sessions and Seminars 2003 (pp. 624–628). Athen: .Eptalofos S.A.

Naul, R. (2004). Der olympische Gedanke auf dem Prüfstand: Allgemeine Sportentwicklung und Konsequenzen für die Erziehung junger Sportler. In Sportakademie des LSB Thüringen (Ed.), Die Bedeutung der olympischen Ideale für die Erziehung (pp. 6–15). Erfurt: LSB.

Naul, R. (2004). Die Dekade für Olympischen Erziehung an Rhein und Ruhr. In H. Gustmann & M. Lämmer (Eds.). Olympic Spirit. Reader zur der Vortragsreihe „Olympic Spirit“ der Düsseldorf Rhein-Ruhr 2012 GmbH, (pp. 72– 87). Köln: GFP.

Naul, R. (2004). Fair Play as Perceived by Youngsters. In G. Gandolfi (Ed.), Sport. Ethics. Cultures, (pp. 249–259). Rapallo: Penthalon.

Naul, R. (2004). I giovani e il Fair Play. In G. Gandolfi (Ed.), Sport. Etiche. Culture. vol. III, (pp. 249–259). Rapallo: Penthalon.

Naul, R. (2004). Fair Play jako olimpijski ideal i jako wzor osobistego zachowania w sporcie. Protrzeba a rzeczywistosc – opinie mlodych Europejczykow. In Z. Zukowksa & R. Zukowksi (Eds.). FAIR PLAY w europejskiej kulturze i edukacji (pp. 118–129). Warszawa: Estrella.

Naul, R. (2004). „Olympia“ – …und was wissen deutsche Jugendliche darüber? J. Buschmann, K. Lennartz & St. Wassong (Eds.). Spiel – Spiele – Olympische Spiele. (pp. 101–111). Aachen: Meyer & Meyer (Schriftenreihe des Willibald-Gebhardt-Instituts, Band 10).

Naul, R. (2004). Olympic Education in Germany: reviewed from a global perspective. In S. Tazuke, Y. Okade, & R. Naul (Eds.), Globalisierung des Sports: Zur Rolle der japanischen und deutschen Sportwissenschaft (pp. 23–31). Kyoto: Tadas Book Ltd.

Naul, R. (2004). Olympische Erziehung – alter Hut oder neue Aufgabe für den Schulsport? Betrifft: Sport, 26(4), 15–20.

Naul, R. (2004). Olympische Erziehung: Alter Hut oder neue Aufgabe für den Schulsport? (gekürzte Fassung). In B. Rapp & G. Krapp (Eds.), Der Olympische Gedanke – und die Welt des Sports. Lehrerheft (pp. 26–28). Rot an der Rot: Krapp & Gutknecht.

Naul, R. (2004). Von der Pädagogik des Olympismus zur Didaktik der Olympischen Erziehung. In R. Geßmann (Ed.), Olympische Erziehung – eine Herausforderung an Sportpädagogik und Schulsport (pp. 113–130). Sankt Augustin: Academia.

Naul, R. (2004). Do Today`s Children need Traditional Games or Future Sports? In G. Pfister (Ed.), Games of the past – sports for the future (pp. 157–162). Sankt Augustin: Academia. (ISHPES-Studies, vol. 9).

Naul, R. (2004). Sind unsere Kinder und Jugendlichen körperlich „zu dick“ und moralisch „zu dünn“? In Deutscher Sport Bund (Ed.), DSB Jahresmagazin 2004/2005 (pp. 76–77). Frankfurt/M.: DSB.

Naul, R., Brüggemann, D., Völz, C., Halemeier, M., Altenbeck, B., & Hoffmann, D. (2004). Talente motorisch vielseitig fordern und fördern: Teil 2: Fußball-Fitness – wie gut sind die Grundlagen für das Techniktraining? fußball training, 11(8), 18–21.

Naul, R., & Krotee, M. (2004). German Legacy: From German Gymnastics to Physical Education in Modern Unified Germany. In A. R. Hofmann (Ed.), Turnen and sport. Transatlantic transfers (pp. 69–84). Münster: Waxmann. (German & American Studies in Sport, vol. 5)

Naul, R., Völz, C., & Brüggemann, D. (2004). Talente motorisch vielseitig fordern und mental fördern: Teil 1: Ohne erweiterte Fitness keine technischen Spitzenleistungen. fußball training, 22(7), 34–39.

Naul, R. Brüggemann, D., Völz, Ch., Halemeier, M., Altenbeck, B. & Hofmann, D. (2004). Talente motorisch vielseitig fordern und mental fördern: Teil 2: Fußball-Fitness – wie gut sind die Grundlagen für das Techniktraining? fußball training, 22(8), 18-21.

Naul, R., Völz, C., Hoffmann, D., Altenbeck, B., Brüggemann, D., & Halemeier, M. (2004). Talente motorisch vielseitig fordern und mental fördern: Teil 3: Sind junge Fußballtalente auch psycho-mental auf der Höhe? fußball training, 22(10), 33–41.

Naul, R., Völz, C., & te Uhle, R. (Eds.) (2004). Deutsch-Niederländisches Schulsportsymposium. Velen: eads (Schriftenreihe der EAdS, No. 18).

Naul, R. (2004).  Die Entwicklung des Schulsports in Nordhein-Westfalen – Fachdidaktische Ansätze und Lehrpläne. In R. Naul, C. Völz & R. te Uhle (eds.) Deutsch-Niederländisches Schulsportsymposium (pp.1-21). Velen : eads.

2003

Naul, R. (2003). Besprechung: Riordan & Jones (eds.) Sport and Physical Education. European Physical Education Review, (9), 319–321.

Naul, R. (2003). Concepts of Physical Education in Europe. In K. Hardman (Ed.), Physical education: deconstruction and reconstruction; issues and directions (pp.35-52). Schorndorf: Hofmann (Sport Science Studies, vol. 12).

Naul, R. (2003). Der Olympische Gedanke auf dem Prüfstand? Bedeutung der Olympischen Erziehung für den Sportverein. In Europäisches Jahr der Erziehung durch Sport 2004 (pp. 23–42). Hannover: LSB.

Naul, R. (2003). Der Sport der Heranwachsenden im internationalen Vergleich. In W. Schmidt (Ed.), Erster Deutscher Kinder- und Jugendsportbericht, (pp. 361–379). Schorndorf: Hofmann.

Naul, R. (2003). Die integrierte Olympische Erziehung: Ein Konzept für Schule und Sportverein. Stadion, (29), 287–300.

Naul, R. (2003). Koncepe skolni telesne vychovy v Evrope. Ceska Kinanthropologie, (7), 39–53.

Naul, R. (2003). Offene Ganztagsschule – Chancen und Risiken für den Sport. In W. &. W. LSB NRW (Ed.), Bewegung, Spiel, Sport und Ganztagsbetreuung in Schulen (pp. 9–25). Duisburg: WFLV.

Naul, R. (2003). Olympische Erziehung – „olympisch leben“. Alpheios, (4), 36-39.

Naul, R. (2003). PISA und der Schulsport. sportunterricht, (52), 131.

Naul, R., Hoffmann, D., Telama, R., & Nupponen, H. (2003). PISA-Schock auch im Schulsport? Wie fit sind deutsche und finnische Jugendliche? sportunterricht, (54), 137–141.

Naul, R. (2003). Stichwort: „Willibald Gebhardt“. In P. Röthig & R. Prohl (Eds.), Sportwissenschaftliches Lexikon (7th edition, pp. 213–214). Schorndorf: Hofmann.

Naul, R. (2003). Was halten deutsche Jugendliche vom Fair Play als Olympisches Ideal? In E. Bertke, H. Kuhn, K. Lennartz, & M. Lämmer (Eds.), Olympisch bewegt. Festschrift zum 60. Geburtstag von Prof. Dr. Manfred Lämmer (pp. 247–252). Köln: DSHS.

Naul, R., & Gustmann, H. (2003). Note Zehn: Olympische Erziehung als Alleinstellungsmerkmal der Düsseldorfer Bewerbung. Alpheios, (4), 29–32.

2002

Naul, R. (2002). Applied Sport History: A new Science for the Sporting Goods Market. In K. e. a. Szikora (Ed.), Proceedings of the 6th ISHPES Congress (pp. 431– 434). Budapest: Platin-Print Bt.

Naul, R. (2002). Concepts of Physical Education in Europe. ICSSPE-Bulletin, (34), 14–15.

Naul, R. (2002). Das Willibald-Gebhardt-Institut (WGI) – ein internationales Forschungsinstitut für Olympische Erziehung. In T. Jurka (Ed.), Studia z Dziejow Kultury Fizycznej (pp. 113–121). Gorzow: WLKP.

Naul, R. (2002). Der Sportverein in Nordrhein-Westfalen – Ein Versager, Bewahrer oder Förderer der motorischen und sportlichen Jugendarbeit (Auszüge). In LSB / SJ NRW (Ed.), Jugendarbeit im Sportverein – Anspruch und Wirklichkeit. Informationen, Diskussionsbeiträge und Handlungsansätze zur Brettschneider-Studie (pp. 26–29). Duisburg: LSB

Naul, R. (2002). fußball ohne grenzen. DFB-aktuell, (8), 34–35.

Naul, R. (2002). Lebenslanges Lernen: Die Schlüsselrolle des Sports. In Akademie des Sports LSB Niedersachsen (Ed.), Lebenslanges Lernen in Europa – Visionen und Chancen zum Europäischen Jahr der Bildung durch Sport im Jahr 2004 (pp. 17–23). Hannover: LSB.

Naul, R. (2002). Neuer Berufsschulsport im Berufskolleg in Nordrhein-Westfalen. In F. Brauweiler  & P. Klingen (Ed.), Berufsschulsport. Neue Wege gehen – Bewährtes integrieren (pp. 13–25). Bielefeld: Bertelsmann Verlag.

Naul, R. (2002). Olympische Erziehung – Ein integriertes Konzept für Schule und Verein. In Düsseldorf Rhein-Ruhr 2012 GmbH (Ed.), Weißbuch Olympische Erziehung (pp. B1-B32). Düsseldorf: DRR GmbH.

Naul, R. (2002). Olympische Erziehung- Chancen und Aufgaben für den Schulsport. sportunterricht, (51), 267–272.

Naul, R. (2002). Rolle und Stellenwert der Sportwissenschaft in den Graduiertenkollegs und Innovationskollegs der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG). dvs-informationen, 17(2), 4–6.

Loth, W., Naul, R., Gehrmann, S., & Schröer, C. (2002). Das DFG-Graduiertenkolleg “Europäische Gesellschaft” an der Universität Essen. dvs-informationen, 17(2), 12–17.

Naul, R. (2002). Über die Rationalisierung des Sportunterrichts. In W. Borgers (Ed.), Tempel und Ringe zwischen Hochschule und Olympischer Bewegung (pp. 109–119). Köln: Carl und Liselott Diem-Archiv.

Naul, R. (2002). History of sport and physical education in Germany 1800-1945. In: R. Naul & K. Hardman (eds.) Sport and Physical Education in Germany (pp.15-27). London and New York: Routledge

Hardman, K. & Naul, R. (2002). Sport and physical education in the two Germanies. In: R. Naul & K. Hardman (eds.) Sport and Physical Education in Germany (pp.28-76). London & New York: Routledge.

Naul, R. & Hardmn, K. (2002). Sport and physical education in re-unified Germany,1990-2000. In: R. Naul & K. Hardman (eds.) Sport and Physical Education in Germany (pp.77-86). London and New York: Routledge.

Naul, R. (2002). Physical education in schools. In: R. Naul & K. Hardman (eds.) Sport and Physical Education in Germany (pp.87-98). London and New York: Routledge.

Naul, R. (2002). Physical education teacher training.In: R. Naul & K. Hardman (eds.) Sport and Physical Education in Germany (pp.99-112). London and New York: Routledge.

Rychtecky, A., & Naul, R. (2002). Hodnoceni olympijskych principu: komparativni studie ceske a nemecke mladeze. In A. Suchomel & R. Antos (Eds.). Telesna vychova a sport 2002 (pp. 239–243). Liberec Euregion Nisa: Technika Univerzita.

Rychtecky, A., & Naul, R. (2002). Lifestyle Activities and Participation in Sports among Czech and German Youth. Acta Universitatis Carolinae – Kinanthropologica, 32(2), 5–21.

2001

Naul, R. (2001). Concepts of Physical Education in Europe. In J. Mester (Ed.), 6th Annual Congress of the European College of Sport Science (p. 193). Köln: Strauss.

R., Telama, R., Nupponen, H., Rychtecky, A., & Hoffmann, D. (2001). Physical and Social Determinants of Perceived Body Competence in European Children and Adolescents. In J. Mester (Ed.), 6th Annual Congress of the European College of Sport Science (p. 62). Köln: Strauss.

Rychtecky, A., & Naul, R. (2001). Lifestyle Activities and Participation in Sports among and between Czech and German Adolescents. In J. Mester (Ed.), 6th Annual Congress of the European College of Sport Science (p. 63). Köln: Strauss

Naul, R. (2001). Der Sportverein in Nordrhein-Westfalen: ein Versager, Bewahrer oder Förderer der motorischen und sportlichen Jugendarbeit? In LSB NRW (Ed.), „Jugendarbeit im Sportverein – Anspruch und Wirklichkeit“. Expertenmaterial zur Brettschneider-Studie (pp. 58–69). Duisburg:LSB

Naul, R. (2001). Der Sportverein in NRW: Versager, Bewahrer, oder Förderer der sportlichen Jugendarbeit? Teil1. Amtliche Mitteilungen des Westdeutschen Fußballverbandes, (9), 18-20, 23.

Naul, R. (2001). Der Sportverein in NRW: Versager, Bewahrer oder Förderer der sportlichen Jugendarbeit? Amtliche Mitteilungen des Westdeutschen Fußballverbandes, (10), 15–18. 

Naul, R. (2001). Fußballsport im Freizeit- und Leistungsprofil von Jugendlichen in Europa. In D. Teipel, R. Kemper, & D. Heinemann (Eds.), Nachwuchsförderung im Fußball. 15. Jahrestagung der dvs-Kommission Fußball vom 17.-19.11.1999 in Jena (pp. 147–164). Hamburg: Czwalina.

Naul, R. (2001). Kenntnisse zum Thema Olympia und ihre sozialen Determinanten bei deutschen Jugendlichen. DOI-Forum „Olympische Bewegung“. (Abstrakt) Berlin: DOI.

Naul, R. (2001). Von der fiktiven IPES zur real existierenden ICSSPE-Studie. sportunterricht, (50), 144–147.

Naul, R. (2001). Wie fußball-aktiv sind Jugendliche und wie fit sind junge Fußballspieler? Amtliche Mitteilungen des Westdeutschen Fußballverbandes, (5), 15– 16.

Naul, R. (2001). Willibald Gebhardt, Carl Diem und die Anfänge des olympischen Sports in Deutschland. In M. Krüger (Ed.), Olympische Spiele: Bilanz und Perspektiven im 21. Jahrhundert (pp. 74–89). Münster: Lit-Verlag.

Naul, R. (2001). Zu Unrecht vergessen. Öffentliche Anerkennung und Würdigung Willibald Gebhardts steht noch aus. Sport in Berlin, 51(9), 10.

Naul, R., Hoffmann, D., Rychtecky, A., Boschek, P., & Vuolle, P. (2001). Measurement of Olympic Values and Virtues: A Factor-Model of Olympic Ideals. Beijing (Poster).

Naul, R., Nupponen, H., Telama, R., Rychtecky, A., Arvisto, M., & Pieron. (2001). Physical Activity as a Predictor of Motor Fitness Among European Youth. Besancon (Poster).

Nupponen, H. / Telama, R. / Naul, R. / Rychtecky, A. / Arvisto, M. & Pieron, M.: Physical Activity as a Predictor of Motor Fitness among European Youth. AIESEP International Congress, Funchal, Madeira, November 21-25, 2001. (Poster).

Rychtecky, A.& Naul, R.  (2001). Hodnoceni olympijskych principu u ceske a nemecke mladeze. In P. Tillinger, A. Rychtecky, & T. Peric (Eds.), Sport v Ceske republice na zacatku noveho tisicileti (pp. 245–249). Praha: FTVS.

Naul, R., Rychtecky, A., Vuolle, P., & Hoffmann, D. (2001). Children’s Perception of Olympic Champions: Bronze, Silver and Gold – I do not want? In ISAPA (Ed.), 13th International Symposium, 5th European Congress Adapted Physical Activity (Abstract). Vienna.

Naul, R., Rychtecky, A., Vuolle, P., & Hoffmann, D. (2001). Evaluation of Teaching Olympic Education: What do European Adolescents know about the Olympic Movement. Pre-Congress Workshop 14th International Congress for Physical Education and Sport for Girls and Women (Abstract). Athen

Rychtecky,A. & Naul, R. (2001): Hodnoceni olympijskych principu u ceske a nemecke mladeze. In: P. Tillinger, A. Rychtecky, & T. Peric, T. (Red.) „Sport v Ceske republice na zacadku noveho tisicileti“(pp.245-249). Praha: UK v Prace, Fakulta telesne vychovy a sportu.

Rychtecky, A. & Naul, R. (2001). Vychova ve skolne Telesne Vychove, Olympijska Vychova. In: Sbornik Prispevku Seminaru Pedagogecke Kinantroplogie  (pp. 3-9). Ostrava: PF.

2000

Laakso, L., Nupponen, H., Telama, R., Arvisto, M., Naul, R., & Pieron, M., et al. (2000). Determinants of leisure time physical activity among youth in some European countries. In J. Avela, P. V. Komi, & J. Komuleinen (Eds.), Proceedings of the 5th Annual Congress of the ECSS (p. 66). Jyväskylä: Univ.

Naul, R. (2000). Das Fach Sport im Berufskolleg – Ein Beitrag zur umfassenden Handlungs-Kompetenz. In H. Aschebrock (Ed.), Erziehender Schulsport. Pädagogische Grundlagen der Curricularrevision in Nordrhein-Westfalen (pp. 205–220). Boenen: Kettler.

Naul, R. (2000). Quels criteres pour un Degré de Master en sciences du sport? In N. Midol & M. Astolfi (Eds.), Les Sciences du sport entre cultures et techniques (pp.83-92). Gemenos: AFRAPS.

Naul, R. (2000). Sport- und Mehrzweckhallen der Zukunft. Sport, Bäder, Freizeitbauten, 40(5), 48–51.

Naul, R. (2000). Sportnutzung ehemaliger Industriebauten – Beispiele aus der IBA Emscher Park, Deutschland. In IAKS (Ed.), 16th International Congress Report 1999 (pp. 54–59). Köln: IAKS

Naul, R. (2000). Sportnutzung ehemaliger Industriebauten. Beispiele aus der IBA Emscher Park, Deutschland. Sportstättenbau und Bäderanlagen, 34(1), 16–21.

Naul, R., & Petry, K. (2000). Bachelor & Master – eine Einführung in das Schwerpunktthema. dvs-informationen, 15(3), 6.

Naul, R., & Petry, K. (2000). Flexibilisierung, Auslandsorientierung, Akkreditierung: Was kann die Sportwissenschaft aus der Studie zur Reform-Diskussion über Bachelor und Master-Studiengängen lernen? dvs-informationen, 15(3), 7–15.

Naul, R., & Rychtecky, A. (2000). Kenntnisse, Schulunterricht und Informationsquellen zum Thema Olympia bei deutschen und tschechischen Jugendlichen. In Deutsches Olympisches Institut (Ed.), DOI Jahrbuch (pp. 97–115). St. Augustin: Academia.

Naul, R. (2000). Olympische Ideale: Idee und Wirklichkeit aus der Sicht von europäischen Jugendlichen. In M. Messing, N. Müller, & H. Preuß (Eds.), Blickpunkt Olympia. Entdeckungen, Erkenntnisse, Impulse (pp. 175–190). Kassel: Agon.

Naul, R., & Rychtecky, A. (2000). The Olympic Ideal of Fair Play: Moral Dissonance between Vision and Practice? ICSSPE Bulletin, (30), 42–43.

Rychtecky, A., & Naul, R. (2000). Relexe Fair play u ceskych a nemeckych pubesentu a adolescentu. In Univerzita Karlova (Ed.), Spolecenske Problemy Kinanthropologie, Spolecenske Problemy Kinanthropologie (pp. 60–65). Praha:FTVS