Chapters and Articles

2017

Naul, R., Binder, D. (2017). Historical roots of the educational ideas of Pierre de Coubertin. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review (S. 9-15). London/New York: Routledge.

Naul, R., Binder, D., Rychtecky, A. & Culpan, I. (2017). The promotion of Olympic education by the International Olympic Committee. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review. (S. 16-27). London/New York: Routledge. 

Binder, D., Naul, R. (2017). Other international efforts in the promotion of Olympic education. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review. (S. 28-32). London/New York: Routledge. 

Naul, R., Krüger, M., Geßmann, R. & Wick, U. (2017). Germany: formal Olympic education at schools and informal Olympic learning in sport clubs. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review. (S. 177-191). London/New York: Routledge.

Psimopoulos, C., Binder, D., Vermillion, A. & Naul, R. (2017). United States of America: the Olympic Games as promoter of Olympic education: issues and institution. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review. (S. 291-304). London/New York: Routledge. 

Binder, D., Naul, R. (2017). Olympic education as pedagogy: Terminology, pedagogical orientations and Olympic values education. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review. (S. 331-337). London/New York: Routledge. 

Naul, R., Binder, D., Culpan, I. & Rychtecky, A. (2017). Olympic education as 'l' education sportive': Olympic education as a part of physical education, extra-curricular physical activities, sport development and Olympic athlete training. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review. (S. 338-343). London/New York: Routledge.

Naul, R., Binder, D., Rychtecky, A. & Culpan, I. (2017). Olympic education as an academic study: Research, teching and training in higher learning institutes. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review. (S. 344-350). London/New York: Routledge.

Naul, R., Binder, D., Rychtecky, A. & Culpan, I. (2017). Olympic education and the Olympic movement: The role of Olympic Games, the International Olympic Committee, National Olympic Committees and National Olympic Academies in Olympic education. In: R. Naul et al. (Eds). Olympic Education. An international review. (S. 351-356). London/New York: Routledge. 

2016

Naul, R. (2016). Die Spiele und ihre Idee: Aufgaben und Ziele der Olympischen Erziehung. In: Deutsche Olympische Akademie (Hrsg.). Olympia ruft: Mach mit! Basiswissen (S. 54-58). Frankfurt/M: DOA.

2015

Naul, R., Dreiskämper, D. & L'Hoir, M. (2015). Niederlande und Großbritannien: Befunde und Interventionen. In: W. Schmidt et al. (Hrsg.) Dritter Deutscher Kinder- und Jugendsportbericht. (S. 503-524) Schorndorf: Hofmann.

Naul R., Neuber N. (2015). Zentrale Ergebnisse und Empfehlungen. In Forschungsgruppe SpOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 215-220. Aachen: Meyer & Meyer.

Heemsoth, S., Tietjens, M., Dreiskämper, D. & Naul, R. (2015). Welche Rahmenbedingungen fördern und behindern eine gesundheitlich-motorische Entwicklung von Grundschulkindern im Ganztag?. In Forschungsgruppe SPOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegugs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 201-214. Aachen: Meyer & Meyer.

Wick U., Naul R. (2015). Die Träger und Koordinierungsstellen des offenen Ganztags. In Forschungsgruppe SpOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 91-103. Aachen: Meyer & Meyer.

Naul R., Wick U., Geis S. (2015). Die Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsgrundschulen. In Forschungsgruppe SpPGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 23-46. Aachen: Meyer & Meyer.

Heemsoth, S., Tietjens, M., Naul u. a. (2015). Bewegungsbildung und Gesundheitsförderung in offenen Ganztagsgrundschulen. In Forschungsgruppe SpOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegugs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 137-163. Aachen: Meyer & Meyer.

Naul R., Wick U. (2015). Das Engagement der Sportvereine im offenen Ganztag. In Forschungsgruppe SpOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 47-73. Aachen: Meyer & Meyer.

Naul R. (2015). Die Ergebnisse der StEG-Studie und ihre Vergleichbarkeit mit den Ergebnissen der SpOGATA-Studie. In Forschungsgruppe SpOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 105-113. Aachen: Meyer & Meyer. Gerhardt A., Wick U.,

Naul R. (2015). Die individuellen BeSS-Anbieter an Ganztagsgrundschulen. In Forschungsgruppe SpOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 75-89. Aachen: Meyer & Meyer.

Naul R. (2015). Wie wird der Sport im Ganztag zu einem Erfolgsmodell?. In Forschungsgruppe SpOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 221-223. Aachen: Meyer & Meyer.

2014

Graf,Ch.,Beneke,R., Bloch u. a. (2014). Recommendations for promoting physical activity for children and adolescents in Germany. A consensus statement. Obesity Facts, 7, 178-190.

Naul, R. (2014). The European Union and Olympism: "Coubertin Plan" and Youth Olympics.. Journal of Olympic History, 22(2), 53-59.

Utesch T, Strauss B, Tietjens M, Dreiskaemper D, Naul R. (2014) Using Rasch Measurement to Model a Physical Ability Scale for German Six- to Nine-Year-Old Students. In Journal of Sport & Exercise Psychology, 36, 75, Human Kinteics: Minneapolis, MN.

Dreiskämper D, Naul R. (2014) 'Healthy children in sound communities' - Motor development in intervention program in primary schools. In AIESEP World Congress, Auckland, Neuseeland.

Naul R, Dreiskämper D, Hoffmann D. (2014). Physical and Health Education in Germany: From School Sports to Local Networks for Healthy Children in Sound Communities. In Chin M-K, Edginton C (Eds.), Physical Education and Health - Global Perspectives and Best Practice, p. 191-204.: Sagmore.

Naul, R. (2014). Bewegung, Spiel und Sport in Ganztagsschulen: Konzepte für die Bildungspartnerschaft zwischen Ganztagsschulen und Sportvereinen.. In Aschebrock, H., Beckers, E., Pack, R.P. (Hrsg.), Bildung braucht Bewegung, S. 221-249. Aachen: Meyer & Meyer.

2013

Graf, C., Beneke, R., Bloch u. a. (2013). Vorschläge zur Förderung der körperlichen Aktivität von Kindern und Jugendlichen in Deutschland.. Monatsschrift Kinderheilkunde, 5, 439.

Naul, R. & Dreiskämper, D. (2013). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk). Kommunal vernetzte Gesundheitsförderung zwischen Schule und Sportverein. Schule NRW, 65 (7), 324.

Naul, R & Schmelt, D. (2013). Innovation oder Muß? Kommunale Gesundheitsförderung.. Brennpunkte der Sportwissenschaft, 34, 33.

Edginton, Ch., Ming-Kai, Ch., Naul u. a. (2013). Global Forum for Physical Education Pedagogy 2012: Recommendations for Community-Based Networking. Asian Journal of Excercise and Sports Sciences, 10(1), 1.

L'hoir,M., Tetteroo,S., Boere-Boonekamp u. a. (2013). Physical activity, nutrition, screen time and sleep associated with body weight and physical condition in young children. A pilot study of a cross-border project. Sportwissenschaft, 43(H.2), 116.

Naul, R. (2013). Netzwerke- wie funktionieren sie effektiv? (abstract). Dt. Zeitschrift für Sportmedizin, 64(5), 143.

Naul, R. (2013). Bewegung, Spiel und Sport im Ganztag - Bewegung ist Bildung !. Betrifft Sport, 34 (H.4), 10.

Edginton, Ch., Ming-Kai, Ch., Naul, R. & Herring, M.C. (2013). Global Forum for Physical Education Pedagogy 2012: Recommendations for Community-Based Networking. Asian Journal of Excercise and Sports Sciences, 10(1), 1.

Naul, R., Wick, U. & Gerhardt, A. (2013). Sport in der ganztägigen Bildung.. In H. Aschebrock & G. Stibbe (Hrsg.), Didaktische Konzepte für den Schulsport, S. 306-340. Aachen: Meyer & Meyer.

Dreiskaemper, D., Tietjens, M., Freund u. a. (2013). Validierung eines Fragebogens zum psychischen Selbstkonzept im Kindesalter PSK-K. In O. Stoll, A. Lau & S. Moczall (Hrsg.), Angewandte Sportpsychologie. 45. Jahrestagung asp, S. 120. Hamburg: Feldhaus

 

2012

Naul, R. (2012). European Union multisector strategies to enhance health, physical education, and physical activities for children and youth. Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy, 1(1), 22.

Naul, R., Schmelt,D, Dreiskämper, D. & Hoffmann, D. (2012). Healthy children in sound communities (gkgk) - a German-Durch intervention project to promote an active lifestyle for children. WGI-newsletter, 4, 2.

Naul, R., Wick, U. (2012). Die pädagogische Dimension der Olympischen Idee. Alpheios, 10, 83.

Lhoir, M.P., Vlasblom, E., Boere-Boonekamp u. a. (2012). Slaap en overgewicht in Europees onderzoek. Gezonde Kinderen in een Gezonde Kindomgeving (GKGK). Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg, 44(6), 102.

Edginton, C.R., Chin, M.K. & Naul, R. (2012). Ther global forum for health and physical education pedagogy: a new social movemen. International Journal of Physical Education, XLIX(3), 31.

Naul, R., Schmelt,D., Dreiskämper, D. & Hoffmann,D. (2012). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk) . ein deutsch-niederländisches Interventionsprojekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils bei Kindern im Grundschulalter. WGI-newsletter, 4, 3.

Naul, R., Edginton, Ch. & Chin, M.K. (2012). Global Forum for Physical Education 2012. Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy, 1(2), 166.

Naul, R., Schmelt, D., Dreiskaemper u. a. (2012). "Healthy children in sound communities" (HCSC/gkgk) - a Dutch-German community-based network project to counteract obesity and physical inactivity. Family Practise, 29(1), 110.

Naul, R., Schmelt, D. (2012). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk) - Ein europäisches Interventionsprojekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils bei Kindern in Grundschulalter. In I. Hunger & R. Zimmer (Hrsg.), Frühe Kindheit in Bewegung. Entwicklungspotenziale nutzen, S. 192-205.: Hofmann.

Höfer, K., Kluge, V., Lennartz u. a. (2012). Gebhardts Vermächtnis oder wie viel Gebhardt steckt in Diem?. In Wick U., Höfer A. (Hrsg.), Willibald Gebhardt und seine Nachfolger. Sport und Olympia in Deutschland bis 1933, S. 19-32.: Meyer&Meyer.

Naul, R., Schmelt, D. , Hoffmann,D. & Dreiskämper, D. (2012). "Gesunde Kinder in gesunden Kommunen" (gkgk). Ein deutsch-niederländisches Interventionsprojekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils.. In T. Ichiba (Hrsg.), Das 7. Deutsch-Japanische Sportwissenschaftliche Symposium, S. 135-158.: Hiltop Press.

Naul, R., Schmelt, D., Hoffmann, D. (2012). Bewegungsförderung in der Schule - was wirkt?. In Geuter G.,Hollederer A. (Hrsg.), Handbuch Bewegungsförderung und Gesundheit, S. 229-246.

 

2011

Naul, R. (2011). Ganztägiges Lernen mit Turnen, Spiel und Sport - historische Entwicklungslinien zwischen Schule und Sportverein. In: R. Naul (Hrsg.) Bewegung, Spiel und Sport. Bilanz und Perspektiven (S. 30-50)

Naul, R. (2011). Der Bildungsauftrag von Bewegung, Spiel und Sport in Ganztagsschulen. In: R. Naul (Hrsg.) Bewegung, Spiel und Sport. Bilanz und Perspektiven (S. 76-97)

Schmelt, D., Hoffmann, D., Naul, R. (2011). Bewegungsbildung und Gesundheitsförderung in der Ganztagsschule. In: R. Naul (Hrsg.) Bewegung, Spiel und Sport. Bilanz und Perspektiven (S. 115-132)

Wick, U., Naul, R., Geis, S. & Tietjens, M. (2011). Essener Sportvereine und der offene Ganztag an lokalen Grundschulen. In: R. Naul (Hrsg.) Bewegung, Spiel und Sport. Bilanz und Perspektiven (S. 229-250)

Naul, R. (2011). Value education in schools form a cross-curricular perspective. In: J. Dovalil et.al. (eds.) Fair Play Education in schools: a shared responsibility (pp.18-29). Prague: Czech Olympic Committee.

Naul, R. (2011). Conceptual diversity and future directions of physical education in the global context. In: Japanese Journal of Sport Education Studies, vol. 30, No.2, 39-50.

Naul, R. (2011). Internationalism in Olympic Education? A European Comparison. In: H. Preuss & K. Liese (eds). Internationalism in the Olympic Movement. Idea and Reality between Nations, Cultures, and People (pp. 63-74). Wiesbaden: VS-Verlag

Naul, R. & Holze, J. (2011). Sports development and young people: The role of international organizations. In: B. Houlihan & M. Green (eds.) Routledge Handbook of Sports Development (pp. 198-211). London/New York: Routledge.

2010

Naul, R. (2010). Didactic approaches to teaching Olympic education. In V. Girginov (ed.) The Olympics - a critical reader (pp. 405-415) London / New York: Routledge.

 

2009

Geis, S., Hoffmann, D., Naul, R. & Wick, U. (2009). Bewegung, Spiel und Sport an offenen Ganztaggrundschulen in Essen. In R. Naul, A. Krüger, W. Schmidt (Hrsg.) Kulturen des Jugendsports: Bildung, Erziehung und Gesundheit (pp.149-166). Aachen: Meyer & Meyer.

Richter, C. & Naul, R. (2009). Versagensangst und Selbstvertrauen als psycho-mentale Merkmale in Relation zur Fußball-Fitness bei C- und D-Junioren des Fußball- und Leichtathletikverbandes Westfalen (FLVW). In U. Frick (Hrsg.) Fußball in Schule und Verein (pp.99-106). Hamburg: Czwalina.

 

2008

Naul, R. (2008). The five steps of the IOC for the promotion of Olympic education. In Renmin Univ. of China (ed.) Great Breakthrough. Olympic Theories and Practices in the East (pp. 294-296). Bejing: Renmin Univ.

Naul, R. (2008). Die Ganztagsschule: neues Lernen in der Schule für Kopf und Körper, mit Bewegung und Verstand. In W. Schmidt (Hrsg.) Zweiter Deutscher Kinder- und Jugendsportbericht (pp.319-335). Schorndorf: Hofmann.

Boetes, B., Naul, R. & Richter, C. (2008). Olympisch educatie op school en bij vereinigingen. Lichamelijke Opvoeding, 96 (3), 8-10.

 

2007

Naul, R. & Hoffmann, D. (2007). Healthy children in sound communities. an Euregional community setting project. In P. Heikinaro-Johansson, R. Telama & E. McEvoy (eds.) The role of physical education and sport in promoting physical activity and health (pp.258-267). Jyväskylä: Kopijyvä Oy.

Naul, R. (2007). Socialpaedagogiske udfordringer, sport og idraet i born og unges institutionaliserede hverdagsliv. Tidsskrift for Socialpaedagogik 20 ,11-22.

Naul, R. (2007). Historical development of physical education in Europe. In J. Tolleneer, M. Lenoir & W. Laporte (eds.) Physical education: past present, and future. Symposium "100 years of physical education and movement scienes" at  Ghent Universiteit (pp.13-27). Ghent: Universiteit..

 

2006

Brettschneider, W.D., Naul, R., Bünnemann,A. & Hoffmann, D. (2006). Übergewicht und Adipositas bei Kindern und Jugendlichen: Ernährungsverhalten, Medienkonsum und körperliche (In-)Aktivität im europäischen Vergleich. Spectrum der Sportwissenschaften 18 (2), 25-45.

Naul, R., Richter, C., Hoffmann, D., Altenbeck, B., Brüggemann, D. & Fischer, B. (2006). Fußball-Fitness und psycho-mentale Persönlichkeitsmerkmale bei D-Junioren im Kader des Fußball- und Leichtathletik-Verbandes Westfalen (FLVW). In K. Weber (Hrsg.) Wissenschaftlicher Transfer für die Praxis der Sportspiele (pp. 132-143). Köln: Bundesinstitut für Sportwissenschaft.

 

2005

Rychtecky, A. & Naul, R. (2005). Goal orientation and perception of Olympic ideals in Czech and German Youth. Acta Universitatis Carolinae, Kinanthropologica, 41 (2), 35-48.

Naul, R. (2005). Bewegung, Spiel und Sport im offenen Ganztag. sportunterricht 54, 68-72.

Naul, R. (2005). Zur Olympischen Erziehung in Deutschland. In S.Cys, P. Olesniewicz, W. Starosciak & D. Kurz (Hrsg.). Wychowanie fizyczne w polkich i niemieckich szkolach, wspolczesne trendy (pp.97-107). Wroclav: AWF.

 

2004

Naul, R. (2004). I giovanni e il Fair Play. In G. Gandolfi (ed.) Sport,  Etiche, Culture, vol. III, (pp.249-259). Rapallo: Penthalon.

Naul, R. (2004). Fair Play jako olimpijski ideal i jako wzor osobistego zachowania w sporcie.Protrzba a rzeczywistosc - opinie mlodych Europejczykow. In Z. Zuklowska & R. Zukowski (ed.) FAIR PLAY w europeijskiej kulturze i edukacji (pp.118-129). Warzwa: Estrella.

 

2003

Naul, R. (2003). Der Sport der Hernwachsenden im internationalen Vergleich. In W. Schmidt, I. Hartmann-Tews & W.D. Brettschneider (Hrsg.). Erster Deutscher Kinder- und Jugendsportbericht (pp.361-379). Schorndorf: Hofmann.

Naul, R. (2003). Concepts of physical education in Europe. In K. Hardman (ed.) Physical education: deconstruction and reconstruction, issues and directions (pp.35-52). Schorndorf: Hofmann.

Naul, R. (2003) Koncepe skolni telesne vychovy v Evrope. Ceska Kinanthropologie 7, 39-53.

 

2002

Naul, R. (2002). Olympische Erziehung - Ein integriertes Konzept für Schule und Verein. In Düsseldorf Rhein-Ruhr GmbH 2012 (Hrsg.) Weißbuch Olympische Erziehung (pp. B1-B32). Düsseldorf: drr

Rychtecky, A. & Naul, R. (2002). Lifestyle activities and participation in sports among Czech and German youth. Acta Universitatis Carolinae - Kinanthropologica 32 (2), 5-21.

 

2001

Naul, R. (2001). Willibald Gebhardt, Carl Diem und die Anfänge des olympischen Sports in Deutschland. In M. Krüger (Hrsg.) Olympische Spiele: Bilanz und Perspektiven im 21. Jahrhundert (pp. 74-89). Münster: Litt.

 

2000

Naul, R. (2000). Flexibilisierung, Auslandsorientierung, Akkreditierung: Was kann die Sportwissenschaft aus der Reformdiskussion über Bachelor- und Master-Studiengänge lernen? dvs-informationen 15 (3), 7-15.

Naul, R. (2000). Quels criteres pour un Degre´ de Master en sciences du sport? In M.Midol & M. Astolfi (eds.) Les Sciences du sport entre cultures et techniques (pp. 83-92). Gemenos: AFRAPS.

 

1999

Naul, R. (1999). School Sport and Competition. Multidisciplinary Series of Physical Education and Sport 1, 73-83.

Naul, R. (1999). Dansk gymnastics europaeske dimension. In J. Hansen & N. Grinderslev (eds.) Idraet og samfund, krop og kultur. Idraetshistorik Arbog (pp.35-49). Odense: Universitet.

 

1998

Naul, R & Rychtecky, A. (1998). Vosprijatije olimpijskich idealov zanimjushchimisja i ne zanimajushchimisja sportom 12 i 15 letnimi detmi. In V. Radichenko (ed.) Proceedings of the International Forum "Youth -Science-Olympism" (pp.204-207). Moscow:

Naul, R. (1998). German Baseball. Ein "neues" Spiel - ein "altes" Spiel? Lehrhilfen für den Sportunterricht 47, 43-48.

Naul, R. (1998). Olympic Ideals and Olympic Education of Youth. In R.Naul, K. Hardman, M. Pieron & B. Skirstad (eds.) Physical Activity and Active Lifestyle of Children and Youth (pp.29-48). Schorndorf: Hofmann. 

Naul, R., Hardman, K. & Telama, R. (1998). Sport Pedagogy. In ICSSPE (ed.) Vade Mecum. Directory of Sport Science (pp.33-38). Berlin: ICSSPE.

 

1997

Naul, R., Telama, R. & Rychtecky, A. (1997). Physical fitness and active lifestyle of Czech, Finnish and German youth. Acta Universitatis Carolinae - Kinanthopologica  33 (2), 5-15.

Naul, R. (1997). Comparative physical education and sport studies in Germany of the 1990s. International Journal of Physical Education 34 (3), 80-102.

 

1996

Naul, R. & Neuhaus, W. (1996). Active lifestyle and physical fitness of German boys and girls aged 12 to 14. International Journal of Physical Education, 33 (1), 27-36.

 

1995

Naul, R. (1995). European studies in youth` physical activity: challenges to develop new active lifestyles for children in developing countries? In E.H. Katzenellenbogen (ed.) The importance of children`s participation in physical and sporting activities (pp.35-51). Stellenbosch:

Naul, R., Neuhaus, W. & Rychtecky, A. (1995). La importancia de las actividades fisicas diaturaciones motrices especiales. Un estudio piloto inter-cultural y longitudinal.  In M. Noguera (ed.) Actas Congreso Cientifico Olympico 1992. Pedagogica Education Fisica Comparada vol. III, (pp.189-198). Malaga: Instituto Andaluz del Deporte.

 

1994

Naul, R. (1994). Historical perspectives in sport pedagogy. Sport Science Review 3 (1), 11-17.

Naul, R. (1994). Physical education teacher training - historical perspectives. In J. Mester (ed.) Sport Sciences in Europe 1993. Current and Future Perspectives (pp.588-610). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. , Krotee, M. & Blair, P. (1994). A six-nation study concerning attitudes and participation patterns of youth toward competitive sport. In R. C. Wilcox (ed.) Sport in the Global Village (pp. 467-475). Morgantown, WV: Fitness Information Technology.

 

1993

Naul, R. (1993). Die neue Sportwissenschaft Ost: Akademischer Offenbarungseid der alten Sportwissenschaft West? dvs-Informationen (3), 15-19.

Naul, R. (1993). Changes in sport and physical education in East Germany. In R. Fischer (ed.) The changing face of physical education and sport in Europe (pp.32-42). Twickenham: St. Mary`s  College.

 

1992

Naul, R. (1992). German Unification: curriculum development and physical education at school in East Germany. British Journal of Physical Education 23 (4), 14-19.

Naul, R. & Hardman, K. (1992). Interschool sports competition: historical-cultural antecedents in England and Germany. Journal of Comparative Physical Education and Sport 14, 15-30.

Naul, R., Falkenberg, G. & Fischer, B (1992). Kognitives Lernen im Leistungsfach Sport der gymnasialen Oberstufe. sportunterricht 41, 101-114.

 

1991

Naul, R. (1991). Female Soccer - a different game to play? Science and Soccer No. 4, 24-30.

Naul, R. & Jonischeit, L. (1991). Spuren des Natürlichen Turnens in Deutschland. In St. Grössing (Hrsg.) Margarete Streicher - Ein Leben für die Leibeserziehung (pp.46-85). Salzburg: Streicher Archiv.

 

1990

Naul, R. (1990). The renaissance of the history of school sports: back to the future ? Journal of Sport History 17, 199-213.

Naul, R. (1990). Pädagogische Probleme im Kinder- und Jugendtraining. Wissenschaftliche Zeitschrift der DHfK Leipzig 31, 447-452.

 

1989-72

Naul, R. (1989). Olympic headquarters: a new challenge to sport pedagogy in the Federal Republic of Germany. In F. Fu, M.L. Ng & M. Speak (eds.) Comparative Physical Education and Sport, vol.6, (pp.199-204). Hong Kong: Chinese University.

Naul, R. (1989). Turnen, Spiel und Sport der Schuljugend im ersten Drittel unseres Jahrhunderts. In W.D. Brettschneider, J. Baur & M. Bräutigam (Hrsg.) Bewegungswelt von Kindern und Jugendlichen (pp.338-349). Schorndorf: Hofmann.

Naul, R. (1988). Learning about sports: a cognitive approach and its evaluation in the German Grammar School physical education curriculum. International Journal of Physical Education 25,16-22.

Naul, R. (1998). Female soccer coaches` socialization, attitudes  towards soccer and their assessment of training as licensed coaches. In T. Reilly (ed.) Science and Football. Proceeding s of the First Congress of Science and Football (pp.630-636). London / New York: Spon.

Naul, R. (1987). Sporterziehung als Bestandteil einer neuen Allgemeinbildung. In H. Heid & H.G. Herrlitz (Hrsg.) Allgemeinbildung. 21. Beiheft der Zeitschrift für Pädagogik (pp. 161-171). Weinheim: Beltz.

Naul, R. (1987). Die Diskussion über die körperliche Erziehung auf der Reichsschulkonferenz 1920. In R. Geßmann (Hrsg.). Schulturnen zur Zeit der Weimarer Republik (pp.46-69). Köln: Strauß.

Naul, R. (1986). Fußballspielen in der Schule. Sportpädagogik 10 (5), 14-25.

Fischer, B. Gruschka, A., Meyer M., Naul, R. & Schenk, B. (1986). Schüler auf dem Weg zu Studium und Beruf. Zeitschrift für Pädagogik 32, 557-577.

Naul, R. (1985). The development of physical education in German secondary schools during the period of industrial revolution, 1870-1915. In N. Müller & K. Rühl (ed.) Olympic Scientific Congress 1984. Offical Report Sport History (pp.457-467). Niedernhausen: Schors.

Naul, R. (1985). Sport in der Schule. In W. Twellmann (Hrsg.) Handbuch Schule und Unterricht Bd. 7.2 (pp.751-776). Düsseldorf: Schwann.

Naul, R. (1983). Unterricht: Sport In: D. Lenzen (Hrsg.) Enzyklopädie Erziehungswissenschaft, Bd. 9.2 (Hrsg. H. Blankertz u.a.) Sekudarstufe II - Jugendbildung zwischen Schule und Beruf (pp.645-652). Stuttgart: Klett-Cotta.

Naul, R. (1983). Analysen zum Unterricht im Leistungsfach Sport aus Schülersicht. Leibesübungen -Leibeserziehung 37,195-200.

Naul,R. (1980). Fünf Jahre Normenbuch Sport - nur ein Sturm im Wasserglas? Sportpädagogik 4 (6), 8-9.

Naul,R, Heursen, G. & Gruschka, A. (1978). Die sozialberufliche Grundbildung - Konzept und Struktur. in B. Schenk & A. Kell (Hrsg.) Grundbildung: Schwerpunktbezogene Vorbereitung auf Studium und Beruf in der Kollegschule (pp.195-221). Königstein/Ts.: Athenäum.

Naul, R. (1977). Das Normenbuch Sport und seine Folgen für die Reform der Sekundarstufe II. sportunterricht  26, 184-189.

Naul, R. & Voigt, H. (1974). Aggression und Sport. Soziale Welt 25, 347-369.

Naul, R. & Voigt, H. (1972). Zur Problematik des Divergenztheorems für leistungsorientierte Ballspielmannschaften.  Sportwissenschaft 2, 300-3006.

Naul, R. & Voigt, H. (1972). Aggressionsverhalten bei Volleyballspielern. Die Leibeserziehung 21, 83-87.