Chronological

2021

Binder, D., Naul, R. & Fialova L (Eds.). (2021) Olympic Education – history, theory, practice (Willibald Gebhardt Schriftenreihe, Band 16). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2021). The evolution of Olympic education: sources and steps of development until the 1980s. In D. Binder, R. Naul,& L.Fialova (eds.) Olympic education: history, theory, practice (pp. 22-40). Aachen: Meyer & Meyer.

Mittag, J & Naul, R (2021). Research for CULT-Committee- EU sports policy: Assessment and possible ways forward, European Parliament,Policy Department for Structural and Cohesion Policies, Brussels. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Naul, R. (2021). Historische und pädagogische Grundlagen der Olympsichen Erziehung. In G. Doll-Tepper & S. Pietsch (eds.) Das Bildungspotential der Olympsichen Idee. (pp. In press). Schorndorf: Hofmann.

2020

Naul, R., Dahl, S., Neuber, N.,Fahlenbock, M., Möllenbeck, D. (2020).Monitoring physical education and other standards of a whole active school approach: a teacher and student pilot study of the EuPEO project in Germany“ Kinanthropologica, vol. 56, (1), 7-18.

Naul, R. & Scheuer, C. (Eds.) (2020). Research on Physical Education and School Sport in Europe (Edition Schulsport, Band 38). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. & Scheuer, C. (2020) Introduction. In R. Naul & C. Scheuer(Eds.) Research on Physical Education and School Sport (pp.10-21). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R & Scheuer, C. (2020). Historical roots and strands of physical education and school sports development in Europe. In R. Naul & C. Scheuer (Eds.).Research on Physical Education and School Sport in Europe (pp.22-36). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. Aschebrock, H., Niehues, D. & Utesch, T. (2020). Germany: home of curricular and extra-curricular school sports In R. Naul & C. Scheuer (Eds.).Research on Physical Education and School Sport in Europe. (pp. 106 -154) Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. & Scheuer, C. (2020). Comparative analysis of physical education and school sport development and research in Europe. In R. Naul & C. Scheuer (Eds.).Research on Physical Education and School Sport in Europe (pp. 520-544). Aachen: Meyer & Meyer .

Naul, R. & Uhler-Derigs, H.G. (2020). Perspektiven für das Fach Sport in der beruflichen Bildung im Zuge der Digitalisierung. In F. Brauweiler, P. Elflein & P. Klingen (Eds.) Digitalisierung, Bewegung und Lernen –Pädagogisch-didaktische Herausforderungen und Potenziale für den Sportunterricht an beruflichen Schulen (pp.70-75). Bremen: Temmen.

Naul, R. & Wick, U. (2020). „Soll Deutschland sich an den Olympischen Spielen beteiligen?“In M. Krüger (Ed.). Deutsche Sportgeschichte in 100 Objekten (pp. 97-99). Neulingen: Klotz

Dreiskämper, D., Utesch, T., Henning, L., Ferrari, N., Graf, C., & Naul, R. (2020). Motorische Leistungsfähigkeit, physisches Selbstkonzept und deren reziproke Zusammenhänge mit dem Body-Mass-Index (BMI) vom Kindergarten bis zur Grundschule. Forum Kinder- und Jugendsport 2020 (1) 40-49.
Naul, R., Uhlenbrock, C., Dahl, S., Proß, B., Fabry, C., & Niehues, D. (2020). EuPEO Intellectual Output 4 EuPEO Results TIM – ESQ EULAS-T, EPQ. Results of the Pilot Study B in Germany – English Version. Münster: WGI.

Naul, R., Uhlenbrock, C., Dahl, S., Proß, B., Fabry, C., & Niehues, D. (2020). EuPEO Intellectual Output 4 EuPEO Ergebnisse TIM – ESQ, EULAS-T, EPQ. Ergebnisse der Pilot Studie B in Deutschland – Deutsche Version. Münster: WGI.

Fabry, C., Naul, R., Uhlenbrock, C., Dahl, S., Proß, B., & Niehues, D. (2020). EuPEO Intellectual Output 6.1: Das Schulporträt der Gesamtschule S1 aus einer Mittelstadt in Niedersachsen – Ergebnisse der EuPEO-Studie (Deutschland) – Deutsche Version. Münster: WGI

Proß, B., Naul, R., Uhlenbrock, C., Dahl, S., Fabry, C., & Niehues, D. (2020). EuPEO Intellectual Output 6.2: Das Schulporträt des Gymnasiums S2 aus einer Mittelstadt in NRW1 – Ergebnisse der EuPEO-Studie (Deutschland) – Deutsche Version Münster: WGI.

Naul, R., Uhlenbrock, C., Dahl, S., Proß, B., Fabry, C., & Niehues, D. (2020). EuPEO Intellectual Output 6.4: Das Schulporträt des Gymnasiums S4 aus einer Kleinstadt in Brandenburg – Ergebnisse der EuPEO-Studie (Deutschland) – Deutsche Version. Münster: WGI.

Uhlenbrock, C., Naul, R., Dahl, S., Proß, B., Fabry, C., & Niehues (2020). EuPEO Intellectual Output 6.5: Das Schulporträt des Gymnasiums S5 aus einer Mittelstadt in NRW2 – Ergebnisse der EuPEO-Studie (Deutschland) – Deutsche Version. Münster: WGI.

2019

Naul, R. & Uhler-Derigs, H.G. (2019). Sportunterricht in der Berufsbildung – Didaktisache Konzepte und Unterrichtsplanungen. Aachen: Meyer & Meyer (Edition Schulsport, Band 40).
Naul, R. (2019). Bildungshistorische und bildungstheoretische Grundlagen: Die Förderung der körperlichen Erziehung im Kontext von Allgemeinbildung und Berufsbildung. In R. Naul, R. & H.G. Uhler-Derigs (Hrsg.) . Sportunterricht in der Berufsbildung. Didaktische Konzepte und Unterrichtsplanungen (pp. 13-48).. Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2019). Leibeserziehung und Sportunterricht in Berufsschulen/Berufskolleg in der Bundesrepublik Deutschland. In: R.Naul & H.G. Uhler-Derigs, (Hrsg.) Sportunterricht in der Berufsbildung. Didaktische Konzepte und Unterrichtsplanungen (pp. 49-129) (Edition Schulsport vol.40). Aachen: Meyer & Meyer .
Naul, R & Klaeren, H. (2019). Von der Doppelqualifikation „Freizeitsportleiterin (VZ)/AHR“ in der Kollegschule NW zum Bildungsgang „AHR/(Freizeitsportleiterin, Freizeitsportleiter) (Sport, Biologie) mit beruflichen Kenntnissen“ im Berufskolleg NRW. In R. Naul & H.G. Uhler-Derigs (eds.). Sportunterricht in der Berufsbildung. Didaktische Konzepte und Unterrichtspraxis (pp.207-226). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. & Uhler-Derigs, H.G. (2019). Perspektiven für den Sportunterricht in der Berufsbildung. In R. Naul & H.G. Uhler-Derigs (eds.). Sportunterricht in der Berufsbildung. Didaktische Konzepte und Unterrichtspraxis (pp.399-405). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2019). Olympic education: building up a unified identity of North and South Korean children and adolescents. In Seoul National University (eds.) 2019 Global Sport Science Forum (pp.65-76). Seoul: SNU.

Howells, K, Sääkslahti, A., Martelaer, K., De Cremer, Jidovtseff, B., Dong, J, Naul, R.et.al. (2019).Physical activity recommendations for early childhood: An international analysis of ten different countries`current national physical education policies for those under the age of 5 In: B. Antala, G. Demirhan, A. Carraro, C. Oktar, H. Oz & A. Kaplanova (eds.) Physical education in early childhood education and care. Researches, Best Practices, Situation (pp.321-336). Bratislava: KO & KA.

Naul, R., Dahl, S., Fahlenbock, M. Dreiskämper, D. & Möllenbeck, D. (2019). EuPEO-Zwischenbericht zum ESQ. Ausgewählte nationale Ergebnisse der deutschen Schüler*innen-Befragung. Deutschland. Münster: WGI/WWU.

Naul, R., Dahl, S., Fahlenbock, M. Dreiskämper, D. & Möllenbeck, D. (2019). EuPEO-Zwischenbericht zum EPQ. Ausgewählte nationale Ergebnisse der deutschen Sportlehrer*innen- Befragung. Deutschland. Münster: WGI/WWU.

Naul, R., Krüger, M., Hübner, E., Wassong, St. Stefan, Skoda, Z., Szikora, K. Georgiadis, K. (2019), Forgotten Olympic legacies: the impact of the early Olympic Games and Olympic Congresses on education, sport, health, and social work and its revival as Olympic education after the Olympic Centennial Congress 1994. Münster: WGI/WWU

2018

Naul, R. (2018). Die EU-Guidelines for Physical Activity. Entwicklung und Bedeutung. In: J. Mittag (Hrsg.). Europäische Sportpolitik (pp.271-286). Baden-Baden: Nomos.
Henning, L., Dreiskämper, D., Tietjens, M., Graf. C., Utesch, T., & Naul, R. ‘(2018). Die Entwicklung des physischen Selbstkonzepts, der physischen Fitness und des BMIs im Kindesalter: Ein reziprokes Effektmodell.’ In: U. Borges, L. Bröker , S. Hoffmann et al. (Eds.). Abstractband der 50. Jahrestagung der asp (pp. 87-88). Köln: DSHS.
Utesch, T, Dreiskämper, D, Naul, R, & Geukes, K. (2018). Understanding physical (in-) activity, overweight, and obesity in childhood: Effects of congruence between physical self-concept and motor competence. Scientific Reports, 8, 5908. doi: 10.1038/s41598-018-24139-y.

Utesch, T., Dreiskämper, D., Strauss, B., Naul, R. (2018). The development of the physical fitness construct across childhood. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sport, 28(1), 212-219. doi: 10.1111/sms.12889.

Naul, R., Dreiskämper, D., Dorkewitz, I., L`Hoir, M., Heemsoth, S., Tietjens, M. & Strauss, B. (2018). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen – Healthy children in sound communities (gkgk/HCSC). In WGI (Ed.) WGI-Report 2013-2017 (pp. 32-39). Münster: WGI.

Naul, R. (2018). Olympische Erziehung – Olympic education In WGI (Ed.) WGI-Report 2013-2017 (pp.42-43.) Münster: WGI.

Scheuer, C., Naul, R. (2018). The vision and mission of CEREPS, a European council of research in physical education and physical activity. In: C. Scheuer, A. Bund & M. Holzweg (Eds.) Changes in Childhood and Adolescence. Current Challenges for Physical Education (pp. 64-66). Berlin: Logos.

Naul, R. (2018). Physical Education and Physical Activity in Active School Communities. In: C. Scheuer, A. Bund & M. Holzweg (Eds.) Changes in Childhood and Adolescence. Current Challenges for Physical Education (p. 67). Berlin: Logos.

Naul, R., Utesch, T. & Dreiskämper, D. (2018). Monitoring motor development: Measuring motor competence via an online database. In: C. Scheuer, A. Bund & M. Holzweg (Eds.) Changes in Childhood and Adolescence. Current Challenges for Physical Education (pp. 76-80). Berlin: Logos.
Onofre, M., Costa, J., Naul, R., Repond, R.-M., Scheuer, C., & Holzweg, M. (2018). How to know more about physical education and school report in Europe: EuPEO, a project from EUPEA. In: C. Scheuer, A. Bund & M. Holzweg (Eds.) Changes in Childhood and Adolescence. Current Challenges for Physical Education (pp. 97-99). Berlin: Logos.
Naul, R. (2018). Identical global terminology with different continental meanings vs. different continental terminology with equivalent global meanings. In: C. Scheuer, A. Bund & M. Holzweg (Eds.) Changes in Childhood and Adolescence. Current Challenges for Physical Education (pp. 169-184). Berlin: Logos.
Naul, R., Binder, D.,Rychtecky,A. & Culpan, I. (Eds.) (2018). Olympic Education. An international review. London and New York: Routledge (Paperback).

Naul, R., Utesch T. & Niehues, D. (2018). Linking Physical Education with Local Sport and Organizations: Implementation of an „Active School Community“. European Journal of Physical Education and Sport Science, 4 (11), 1-27. doi: 10.5281/zenodo.1411519.

Onofre, M., Costa, J., Naul,R. & Scheuer, C. (2018). Monitoring the quality of physical education: EuPEO, an ongoing project from the European Physical Education Association. In: S. Gray & M. Thorburn (eds.). Book of Abstracts. AIESEP World Congress 2018 (p. 199). Edinburgh: Univ. of Edinburgh.

Naul, R. (2018). Willibald Gebhardt Institute. In: M. Krüger & K. Reinhardt (eds.). Sport for All. History of a Vision around the World. Book of Abstracts of the 19th ISHPES Congress (p. 21). Münster: WWU.

Naul, R. (2018). Different historical pathways – different concepts of Olympic education in Germany. In: M. Krüger & K. Reinhardt (eds.) Sport for All. History of a Vision around the World. Book of Abstracts of the 19th ISHPES Congress (p. 99). Münster: WWU.

Naul, R. (2018). Session WGI: „History of Olympic Education in Japan and Germany“. In: M. Krüger & K. Reinhart (eds.). Sport for All. History of a Vision around the World. Book of Abstracts of the 19th ISHPES Congress in Münster/Germany (p. 97). Münster: WWU.

Dreiskämper, D. & Naul, R. (2018). Modul Bewegung. Gesundheitsförderung in der Ganztagsschule In M. Munser-Kiefer, M. & E. Göttlein (Hrsg.) Studienbuch Gesundheitsförderung.- Praxis für die Ganztagsschule (pp.14-29). Hiltpoltstein: afg media.

2017

Utesch, T., Dreiskämper, D., Strauss &Naul, R. (2017). The development of the physical fitness construct across childhood. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sport, 27. doi: DOI: 10.1111/sms.12889

Dreiskämper, D., Utesch, T., & Naul, R. (2017) Motorische Diagnostik und gesundes Aufwachsen im Kindesalter. In Jahrestagung der Gesellschaft für Public Health „Armut und Gesundheit“, Berlin., p.

Dreiskämper, D., Utesch, T., & Naul, R. (2017) Motorische Diagnostik und gesundes Aufwachsen im Kindesalter. In: Innovation & Technologie im Sport, Abstractband zum 23. Sportwissenschaftlichen Hochschultag der dvs München (p. 89). Hamburg: Czwalina.

Utesch T, Dreiskämper D, Naul R, & Geukes K. (2017) Eine realistische Selbsteinschätzung der motorischen Leistungsfähigkeit fördert die gesunde Entwicklung insbesondere von Kindern aus Risikogewichtsgruppen. In 49. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (asp). Bern: Book of Abstracts.

Naul, R., Binder, D.,Rychtecky,A. & Culpan, I. (Eds.) (2017). Olympic Education. An international review. London and New York: Routledge (Hardcover).

Naul, R., Binder, D., Rychtecky, A. & Culpan, I. (2017). Introduction. In: R. Naul, D. Binder, A. Rychtecky & I. Culpan (eds.) Olympic Education. An international review (pp.1-5). London / New York: Routledge.

Naul, R., Binder, D., Rychtecky, A. & Culpan, I. (2017). Olympic education and the Olympic movement: The role of Olympic Games, the International Olympic Committee, National Olympic Committees and National Olympic Academies in Olympic education. In Naul, R. et al. (Eds.) Olympic education. An international review.(pp.351-356). London/New York: Routledge.

Naul, R., Binder, D., Culpan, I. & Rychtecky, A. (2017). Olympic education as ‚l‘ education sportive‘: Olympic education as a part of physical education, extra-curricular physical activities, sport development and Olympic athlete training. In Naul, R. et al. (Eds.) (Eds.), Olympic education. An international review. (pp. 338-343). London/New York: Routledge.

Naul, R., Binder, D., Rychtecky, A. & Culpan, I. (2017). Olympic education as an academic study: Research, teching and training in higher learning institutes. In Naul, R. et al. (Eds) (Eds.), Olympic education. An international review (pp. 344-350). London/New York: Routledge.

Binder, D., Naul, R. (2017). Olympic education as pedagogy: terminology, pedagogical orientations and Olympic values education. In Naul, R. et al. (Eds.), Olympic education. An international review (pp. 331-337). London/New York: Routledge.

Psimopoulos, C., Binder, D., Vermillion, A. & Naul, R. (2017). United States of America: the Olympic Games as promoter of Olympic education: issues and institution. In Naul, R. et al. (Eds.), Olympic education. An international review (pp. 291-304). London/New York: Routledge.

Naul, R., Krüger, M., Geßmann, R. & Wick, U. (2017). Germany: formal Olympic education at schools and informal Olympic learning in sport clubs. In Naul, R. et al. (Eds.), Olympic education. An international review (pp. 177-191). London/New York: Routledge.

Binder, D. & Naul, R. (2017). Other international efforts in the promotion of Olympic education. In Naul, R. et al. (Eds.), Olympic education. An international review(pp. 28-32). London/New York: Routledge.

Naul, R., Binder, D., Rychtecky, A. & Culpan, I. (2017). The promotion of Olympic education by the International Olympic Committee. In R. Naul et al. (Eds.) (Ed.), Olympic education. An international review (pp. 16-27). London/New York: Routledge.

Naul, R., Binder, D. (2017). Historical roots of the educational ideas of Pierre de Coubertin. In Naul, R. et al. (Eds.), Olympic Education. An international review(pp. 9-15). London/New York: Routledge.
Utesch T, Dreiskämper D, Naul R, & Geukes K. (2017). The importance of accuracy in overweight and underweight children’s perceived motor competence for future physical activity. In: NASPSPA 2017 Conference (50th), San Diego, USA. (Book of Abstracts).
Naul, R. (2017). Pilot evaluation of the ASC Toolkits – intermediate results. In: Sport and Citizenship no. 40, 12.

Naul, R. (2017). Physical education and physical activity in active school communities. In A. Bund, C. Scheuer (Eds.) Changes in Childhood and Adolescence: Current Challenges for Physical Education (p. 20). Berlin: Logos.
Naul, R., Dreiskämper, D. & Utesch, T. (2017). Web-based self-monitoring and evaluation of motor competence development of children with a daily combination of PE and PA in German and Dutch primary schools. In A. Bund, C. Scheuer (Eds.): Changes in Childhood and Adolescence: Current Challenges for Physical Education (pp.23-24). Berlin: Logos.
Onofre, M., Costa, J., Naul, R., Repond, RM., Scheuer, C., Holzweg, M. (2017). How to know more about Physical Education and School in Europe: a project for EUPEA. In A. Bund & C. Scheuer (Eds.): Changes in Childhood and Adolescence: Current Challenges for Physical Education (pp.44-46). Berlin: Logos.
Naul, R. (2017). Sport im Ganztag: Für wen und für was, womit und wozu? In: SportPraxis, 58, Sonderheft, 4-7.

Naul, R. (2017). CEREPS – der Europarat für Schulsport-Forschung und körperliche Aktivität. In: FOSS- Newsletter 42, 4.

Naul, R. & Binder, D. (2017). Olympic Education: History, Theory and Practice. In D. Dumon, A.R. Hofmann, R. Diketmüller, K. Koenig, R. Bailey & C. Zinkler (Eds.).Passionately Inclusive: towards participation and friendship in sport (pp.159-174). Münster: Waxmann.

2016

Naul, R., Schöckel, Y., & Dreiskämper, D. (2016). Qualitätsentwicklung ZI:EL – Abschlussbericht zur Gesamtevaluation und wissenschaftlichen Begleitung des Projekts “Zukunftsinvestition: Entwicklung jungen Engagements im Sport der Deutschen Sportjugend.“ Münster: WGI.
Naul,R., Schöckel, Y. & Dreiskämper, D. (2016). Qualitätsentwicklung ZI:EL – Bericht zur Gesamtevaluation und wissenschfatlichen Begleitung des Propjekts „Zukunftsinvestition: Entwicklung jungen Engagements im Spor“.Executive Summary. Essen/Münster: WGI.

Shen, J., Naul, R., Dreiskämper, D, Heemsoth, S. (2015). Investigation Research on Health Promotion and Physcial Activity Intervention of Primary School Students – take two Shanghai Yangpu District Schools as Examples. Sport (Chinese) No. 120, vol.16, (pp. 54-55 & 118).

Utesch, T., Dreiskämper, D., Geukes, K. & Naul, R. (2016). Effekte des Zusammenspiels von tatsächlicher und wahrgenommener motorischer Leistung auf physische Aktivität: Eine Response Surface Analyse. In: Halberschmidt, B., Dreiskämper, D. et al. (Hrsg.). Spitzenleistungen und Sportpsychologie: Der Weg zu Olympia. 48. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie vom 05. bis 07. Mai, 2016 in Münster (p. 98). Münster: WWU Münster.

Naul, R. (2016). Die Spiele und ihre Idee. Aufgaben und Ziele der Olympischen Erziehung. In Deutsche Olympische Akademie (ed.).Olympia ruft: mach mit! Basiswissen Olympische Spiele (pp.54-58). Frankfurt: DOA.

Utesch T, Dreiskämper D, & Naul R. (2016) Monitoring motor development: measuring physical fitness via an online data-base. In European Network for the Promotion of Health-enhancing Physical Activity, HEPA 2016, Belfast (Book of Abstract).

Utesch D, Dreiskämper D, Strauss B, & Naul R. (2016) Longitudinal measurement of physical fitness in primary school: the developmental validity of identical item sets. In SCAPPS 2016, Book of Abstracts. Waterloo, Kanada.
Naul, R. (2016). Orinkku Kyoiku. Tokyo: Taishukaan. (Übersetzung von Olympic education ins Japanische).
Utesch T, Dreiskämper D, Geukes K, Naul R. (2016). Effekte des Zusammenspiels von Fitness, motorischer Kompetenz und sportlicher Selbstwahrnehmung auf physische Aktivität: Eine Response Surface Analyse. In DGPS, Leipzig. p.
Dreiskämper D, Utesch T, & Naul R. (2016). ‚Healthy Children in Sound Communities’ – Four Cohorts of Longitudinal intervention project in primary schools. In NASPSPA 2016 Conference, Montreal, Kanada (Book of Abstracts).

2015

Dreiskämper, D., Tietjens, M., Honemann u. a. (2015). PSK-Kinder – Ein Fragebogen zur Erfassung des physischen Selbstkonzepts von Kindern im Grundschulalter. Zeitschrift für Sportpsychologie, 2015. [Im Druck]

Dreiskämper, D. & Naul, R. (2015) ‚Healthy Children in Sound Communities’ – Four Cohorts of Longitudinal Intervention Project in Primary Schools. In AIESEP Conference 2015, Madrid, ES.

Naul R., Neuber N. (2015). Zentrale Ergebnisse und Empfehlungen. In Forschungsgruppe SpOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 215-220. Aachen: Meyer & Meyer.

Heemsoth, S., Tietjens, M., Dreiskämper, D. & Naul, R. (2015). Welche Rahmenbedingungen fördern und behindern eine gesundheitlich-motorische Entwicklung von Grundschulkindern im Ganztag?. In Forschungsgruppe SPOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegugs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 201-214. Aachen: Meyer & Meyer.

Wick U., Naul R. (2015). Die Träger und Koordinierungsstellen des offenen Ganztags. In Forschungsgruppe SpOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 91-103. Aachen: Meyer & Meyer.

Naul R., Wick U., Geis S. (2015). Die Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsgrundschulen. In Forschungsgruppe SpPGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 23-46. Aachen: Meyer & Meyer.

Heemsoth, S., Tietjens, M., Naul u. a. (2015). Bewegungsbildung und Gesundheitsförderung in offenen Ganztagsgrundschulen. In Forschungsgruppe SpOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegugs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 137-163. Aachen: Meyer & Meyer.

Naul R., Wick U. (2015). Das Engagement der Sportvereine im offenen Ganztag. In Forschungsgruppe SpOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 47-73. Aachen: Meyer & Meyer.

Naul R. (2015). Die Ergebnisse der StEG-Studie und ihre Vergleichbarkeit mit den Ergebnissen der SpOGATA-Studie. In Forschungsgruppe SpOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 105-113. Aachen: Meyer & Meyer. Gerhardt A., Wick U.,

Naul R. (2015). Die individuellen BeSS-Anbieter an Ganztagsgrundschulen. In Forschungsgruppe SpOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 75-89. Aachen: Meyer & Meyer.

Naul R. (2015). Wie wird der Sport im Ganztag zu einem Erfolgsmodell?. In Forschungsgruppe SpOGATA (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen, S. 221-223. Aachen: Meyer & Meyer.

2014

Graf,Ch., Beneke, R., Bloch, W., Bucksch, J., Dordel, S., Eiser, St. …Naul, R. (2014). Recommendations for promoting physical activity for children and adolescents in Germany. A consensus statement. in: Obesity Facts 7, 178-190.

Utesch, T., Strauss,B., Dreiskaemper,D., Tietjens,M. & Naul, R. (2014). Using Rasch measurement to model a physical ability scale for German 6- to 9-year old students. in: Journal of Sport & Exercise Psychology, 36, S 75.

Dreiskämper D, Naul R. (2014) ‚Healthy children in sound communities‘ – Motor development in intervention program in primary schools. In AIESEP World Congress, Auckland, Neuseeland

Naul, R. (2014). The European Union and Olympism: „Coubertin Plan“ and Youth Olympics. in: Journal of Olympic History, 22 (2), 53-59.

Naul, R., Dreiskämper, D. & Hoffmann, D. (2014). Physical Educatiion and Health Education in Germany: Form School Sports to Local Networks for Healthy Children in Sound Communities. In: M. Chin & Ch. R. Edginton (eds.) Physical Education and Health. Global Perspectives and Best Practice (pp.191-204). Urbana/IL: Sagamore.

Naul, R. (2014). Bewegung, Spiel und Sport in Ganztagsschulen: Konzepte für die Bildungspartnerschaft zwischen Ganztagsschulen und Sportvereinen. In: H. Aschebrock, E. Beckers & R.-P. Pack (Hrsg.) Bildung braucht Bewegung (S.221-249). Aachen: Meyer & Meyer.

Dreiskämper D, Naul R. (2014) Motorische Entwicklung, Selbstkonzept und Gruppenklima im Interventionsprojekt ‚Gesunde Kinder in gesunden Kommunen‘. In Frank, R. et al. (Hrsg.) Performing Under Pressure., S. 161. Hamburg: Czwalina.

Naul R, Heemsoth S, Dreiskämper, D. (2014) Healthy children in sound communities – The Influence of a Multi-Component Intervention on Overweight and Obese Children. In HEPA 2014, Zürich, Schweiz.

Dreiskämper D, l’Hoir M, Naul R. (2014) ‚Healthy Children in Sound Communities’ – a longitudinal intervention and control study about BMI and physical fitness development of primary school children in the Dutch municipality of Cuijk. In HEPA 2014, Zürich, Schweiz.

2013

Graf, C., Beneke, R., Bloch, W., Bucksch, J.,Dordel, S.,Eiser, S. (,,,) Naul, R. (2013). Vorschläge zur Förderung der körperlichen Aktivität im Kindes- und Jugendalter in Deutschland. Modifizierte Kurzversion. In: Deutsche Zeitschrfit für Sportmedizin, 64, Nr. 12.

Dreiskämper, D. & Naul, R. (2013). Was hängt mit motorischen Leistungen und BMI im Projekt „Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk)“ zusammen? in: F. Mess, M.Gruber & A. Woll (Hrsg.) Sportwissenschaft grenzenlos?! (S.240), Hamburg: Czwalina.

L`Hoir,M., Naul, R. & Dreiskämper, D. (2013). BMI and motor development of Dutch and German primary school children: a four year longitudinal study with daily physical activities. in: F.Mess, M.Gruber & A. Woll (Hrsg.) Sportwissenschaft grenzenlos?! (S.241). Hamburg: Czwalina.

Utesch, T., Strauss,B.,Tietjens,M., Dreiskämper, D. & Naul, R. (2013). Die Bildung eines Motorik-Index mit Hilfe von Rasch-Modellen. in: F.Mess, M. Gruber & A. Woll (Hrsg.) Sportwissenschaft grenzenlos?! (S.242). Hamburg: Czwalina.

Utesch,T., Zentgraf, K., Tietjens,M. Strauss,B. & Naul, R. (2013). Eine Online-Datenbank zur webbasierten Erfassung von Entwicklungsdaten im Rahmen des Projektes GKGK. in: F. Mess, M. Gruber & A. Woll (Hrsg.) Sportwissenschaft grenzenlos?! (S.243). Hamburg: Czwalina.

Naul, R. (2013). Der preußische Leitfaden für den Turnunterricht von 1862. In: Brennpunkte der Sportwissenschaft 35, 67-78.

Naul, R & Schmelt, D. (2013). Innovation oder Muß? Kommunale Gesundheitsförderung. In: Brennpunkte der Sportwissenschaft 34, 33-41.

L`hoir,M., Tetteroo,S., Boere-Boonekamp, M., Kloeze, E., Bakker,I. Garre, F.G. & Naul, R. (2013). Physical activity, nutrition, screen time and sleep associated with body weight and physical condition in young children. A pilot study of a cross-border project. In: Sportwissenschaft, 43 (H.2), S. 116-123.

Naul, R. (2013). Bewegung, Spiel und Sport im Ganztag – Bewegung ist Bildung !  in: Betrifft Sport, 34 (H. 4), S. 10-16.

Naul, R. & Dreiskämper, D. (2013). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk). Kommunal vernetzte Gesundheitsförderung zwischen Schule und Sportverein. In: Schule NRW, 65 (7), 324-326.

Naul, R. (2013). Netzwerke – wie funktionieren sie effektiv? (abstract) In: Dt. Zeitschrift für Sportmedizin, 64, No. 5, S. 143.

Naul, R., Wick, U. & Gerhardt, A. (2013). Sport in der ganztägigen Bildung. In: H. Aschebrock & G. Stibbe (Hrsg.). Didaktische Konzepte für den Schulsport (S.306-340). Aachen: Meyer & Meyer.

Dreiskaemper, D., Tietjens, M., Freund, A., Honermann, S. & Naul, R. (2013). Validierung eines Fragebogens zum psychischen Selbstkonzept im Kindesalter PSK-K. In: O. Stoll, A. Lau & S. Moczall (Hrsg.). Angewandte Sportpsychologie. 45. Jahrestagung asp (S. 120). Hamburg: Feldhaus.

Graf, C., Beneke, R., Bloch, W., Bucksch, J.,Dordel, S.,Eiser, S. (,,,) Naul, R. (2013). Vorschläge zur Förderung der körperlichen Aktivität von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. In: Monatsschrift Kinderheiikunde, DOI 10.1007/s00112-012-2863-6 sowie 161 (5): 439-446.

Edginton, Ch., Ming-Kai, Ch., Naul, R. & Herring, M.C. (2013). Global Forum for Physical Education Pedagogy 2012: Recommendations for Community-Based Networking. In: Asian Journal of Excercise and Sports Sciences, vol. 10, No.1, 1-15.

2012

Edginton, Ch., Ming-Kai, Ch., Naul, R. & Herring, M.C. (2013). Global Forum for Physical Education Pedagogy 2012: Recommendations for Community-Based Networking. In: Asian Journal of Excercise and Sports Sciences, vol. 10, No.1, 1-15.

Naul, R. & Wick, U. (2012).  Die pädagogische Dimension der Olympischen Idee. in: Alpheios 10, 83-87.

Lhoir, M.P., Vlasblom, E., Boere-Boonekamp, M.M., van Dommelen, P., Schmelt, D., Dreiskämper, D. & Naul, R. (2012). Slaap en overgewicht in Europees onderzoek. Gezonde Kinderen in een Gezonde Kindomgeving (GKGK).in: Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg 44 (6), 102-104.

Höfer, K., Kluge, V., Lennartz, K..& Naul, R. (2012). Gebhardts Vermächtnis oder wie viel Gebhardt steckt in Diem? In: U. Wick & A. Höfer (Hrsg.) Willibald Gebhardt und seine Nachfolger. Sport und Olympia in Deutschland bis 1933 (S.19-32). Aachen: Meyer & Meyer.

Edginton, C.R., Chin, M.K. & Naul, R. (2012). Ther global forum for health and physical education pedagogy: a new social movement. In: International Journal of Physical Education, vol.XLIX, No.3, 31-39.

Naul, R., Edginton, Ch. & Chin, M.K. (2012). Global Forum for Physical Education 2012. In Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy 1, No.2, pp. 166-168.

Naul, R., Schmelt,D, Dreiskämper, D. & Hoffmann, D. (2012). Healthy children in sound communities (gkgk) – a German-Durch intervention project to promote an active lifestyle for children. In: WGI-newsletter No.4. p.2

Naul, R., Schmelt,D., Dreiskämper, D. & Hoffmann,D (2012). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk) . ein deutsch-niederländisches Interventionsprojekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils bei Kindern im Grundschulalter. In: WGI-newsletter No.4, (p.3). 

Naul, R., Schmelt, D. , Hoffmann,D. & Dreiskämper, D. (2012). „Gesunde Kinder in gesunden Kommunen“ (gkgk). Ein deutsch-niederländisches Interventionsprojekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils. In: T. Ichiba (Hrsg.) Das 7. Deutsch-Japanische Sportwissenschaftliche Symposium (S.135-158). Tokyo: Hiltop Press.

Forschungsgruppe SpOGATA (2012). Abschlussbericht des Forschungsprojektes „Evaluation des BeSS-Angebotes an offenen Ganztagsschulen im Primarbereich in seinen Auswirkungen auf die Angebote und Struktur von Sportvereinen, Koordinierungsstellen und die Ganztagsförderung des Landessportbundes NRW in Nordrhein-Westfalen“. Essen / Münster: WGI  (88 Seiten).

Naul, R. (2012). Olympic Pedagogy – a new discipline of research and teaching at Olympic Study Centres? In: Univ. of Loughborough (ed.)  The First Inaugural Colloquium of Olympic Study and Research Centres (pp.11-12). Loughborough: Unv.  

Naul, R. (2012). Value education at schools. In: R. Meesuen, J. Duchateaun, B. Roelands, M. Klass,, B. de Geus, S. Baudry & E.Tsolakidis (eds.) 17th Annual Congress of the ECSS. Book of Abstarcts (p. 459). Ghent: Bloso.  

Naul, R. & Schmelt, D. (2012).Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk) – Ein europäisches Interventionsprojekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils bei Kindern in Grundschulalter. In: I. Hunger & R. Zimmer (Hrsg.) Frühe Kindheit in Bewegung. Entwicklungspotenziale nutzen (S.192-205).Schorndorf: Hofmann.

Naul, R., Dreiskämper, D. & Schmelt, D. (2012). Healthy Children in Sound Communities. Abschlussbericht über die deutschen Kommunen im EU-Interventionsprojekt 2010-2011 (Preparatory Actions). Essen: WGI.(19 Seiten).

Naul, R., Schmelt, D. & Hoffmann, D. (2012). Bewegungsförderung in der Schule – was wirkt? In: G. Geuter & A. Hollederer (Hrsg.) Handbuch Bewegungsförderung und Gesundheit (S. 229-246). Bern: Huber

Naul, R. (2012). European Union multisector strategies to enhance health, physical education, and physical activities for children and youth. In: Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy, vol. 1, no.1, pp.22-41.

Naul, R., Schmelt, D., Dreiskaemper, D., Hoffmann, D. & L`Hoir, M. (2012). „Healthy children in sound communities“ (HCSC/gkgk) – a Dutch-German community-based network project to counteract obesity and physical inactivity. In: Family Practise, vol. 29 (suppl.1), pp. 110-116.

2011

Naul, R. (2011). Gastkommentar: Olympische Erziehung: eine Aufgabe für die Jugendarbeit im Fußballverein? In: WestfalenSport  Nr. 6, S.18. 

Naul, R. (2011). Conceptual diversity and future directions of physical education in the global context. In: International Journal of Health and Sport Science, vol.30, No.2, 39-50.

Naul, R., Wick,U., Geis,S. & Gerhardt, A. (2011). Fokus: Sportvereine – Evaluation von Bewegungs-, Spiel- und Sportangeboten an Offenen Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen. In: E. Adelt, D.Fiegenbaum, S. Rinke (Hrsg.) Bewegen im Ganztag. Bewegung, Spiel und Sport im Ganztag (S.12-17). Münster: ISA.e.V. 

Naul, R. (2011). Internationalism in Olympic Education? A European Comparison. In: H. Preuss & K. Liese (eds). Internationalism in the Olympic Movement. Idea and Reality between Nations, Cultures, and People (pp. 63-74). Wiesbaden: VS-Verlag

Naul, R. (2011). Conceptual diversity and future directions of physical education in the global context. In: Japanese Journal of Sport Education Studies, vol.30, No.2, 39-50.

Naul, R. (2011). Value education in schools from a cross-curricular perspective. In: J. Dovalil et al. (eds.) Fair Play Education in schools: a shared responsibility (pp.18-29). Prague: Czech Olympic Committee. 

Naul, R. (Hrsg.) (2011). Bewegung, Spiel und Sport in Ganztagsschulen. Bilanz und Perspektiven. Aachen: Meyer & Meyer (Edition Schulsport Bd. 14, 253 Seiten).

Naul, R. (2011). Ganztägiges Lernen mit Turnen, Spiel und Sport – historische Entwicklungslinien zwischen Schule und Sportverein. In: R. Naul (Hrsg.) Bewegung, Spiel und Sport. Bilanz und Perspektiven (S. 30-50)

Naul, R. (2011). Der Bildungsauftrag von Bewegung, Spiel und Sport in Ganztagsschulen. In: R. Naul (Hrsg.) Bewegung, Spiel und Sport. Bilanz und Perspektiven (S. 76-97)

Schmelt, D., Hoffmann, D., Naul, R. (2011). Bewegungsbildung und Gesundheitsförderung in der Ganztagsschule. In: R. Naul (Hrsg.) Bewegung, Spiel und Sport. Bilanz und Perspektiven (S. 115-132)

Wick, U., Naul, R., Geis, S. & Tietjens, M. (2011). Essener Sportvereine und der offene Ganztag an lokalen Grundschulen. In: R. Naul (Hrsg.) Bewegung, Spiel und Sport. Bilanz und Perspektiven (S. 229-250)

L`Hoir, M., Kloeze, E., Boere-Bonnekamp, M., De Jong, S., Nawijn, L. & Naul, R. (2011). GKGK, een community based project ter bevordering van gezond gedrag. in: Tijdschrift Jeugdgezondheitszorg 43 (4), S.82-83.Naul, R.(2011).  HCSC – Final Report.  Technical implementation. Essen: WGI / dsj.Naul, R. (2011). Community-based local partnerships to revitalize PE and health: the German case.In: East China Normal University & West Virgina University (eds.) Physical Education and Sport: Challenges and Future Directions (pp.50-51). Shanghai: East China Normal University.Naul, R., Schmelt, D. & Hoffmann, D. (2011). Bewegunmgsförderung in der Schule. In: Landesinstitut für Gesundheit und Arbeit des Landes NRW (Hrsg.) Gesundheit durch Bewegung. Empfehlungen für Wissenschaft und Praxis (S.70-73). Düsseldorf: Liga.Kloeze, E, Boere-Boonekamp, M.M., de Jong, S., Nawijn, L., Bakker, I., Naul, R. & L`Hoir, M.P. (2011).Slaap,voeding en beweging in relatie tot overgewicht. In: Voeding NU, vol. 13, No. 3, 10-13.Naul, R. & Holze.J. (2011). Sports development and young people: The role of international organizations. In: B. Houlihan & M. Green (eds.) Routledge Handbook of Sports Development (pp. 198-211). London/New York: Routledge.

2010

Naul, R., Tietjens, M., Geis, S. & Wick, U. (2010). Bewegung, Spiel und Sport im Ganztag von NRW – Konzept und Ergebnisse der Essener Pilotstudie. In: P. Böcker & R. Laging (Hrsg.) Bewegung, Spiel und sport in der Ganztagsschule: Schulentwicklung, Sozialraumorientierung und Kooperationen (S.143-158). Hohengehren: Schneider.

Naul, R., Behnke, & Schmelt, D. (2010). Local networks for active living in healthy communities: A Dutch-German cross-border approach and its diffusion into four other European countries. In: Gymnica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, vol 40, No.3, p.56. 

Naul, R. (2010). Der Fußballsport in Schule und Hochschule – zwischen Bildung und Ausbildung.In: O. Höner, R. Schreiner & F. Schultz (Hrsg.) Aus- und Fortbildungskonzepte im Fußball (S.15-31). Hamburg: Czwalina.

Naul, R. (2010). Conceptual diversity and future directions of physical education in the global context. In: Japanese Society of Sport Education (ed.) Proceedings of the International Conference for the 30th Anniversary of the Japanese Society of Sport Education – „Quality of Sport in Schools and out of Schools“ (pp.1-13). Tokyo: Ministry of Education, Culture, Sport, Science and Technology. 

Naul, R, Schmelt, D. & Hoffmann, D. (2010). „Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk) – ein deutsch-niederländisches Interventionsprojekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils bei Kindern im Grundschulalter. In: Chuo Univ. (ed). Proceedings 7. deutsch-japanisches Symposium zur Sportwissenschaft (S. 27-29). Tokyo: Chuo Univ.  

Naul, R., Kornbeck, J. & L`Hoir, M. (2010). Multi-actor strategies of health-enhanced physical activities for children in local communities of the European Union. In Medicine & Science in Sports & Excercise, vol. 42: 5 Supplement, S253-S254.

Naul, R. (2010). Olympic education. Oxford: Meyer & Meyer Sport Ltd. (2nd corrected edition).

Naul, R. (2010). Didactic approaches to teaching Olympic education. In V. Girginov (eds.) The Olympics. A Critical Reader (pp.405-415). London / New York: Routledge.

Naul, R. (2010). Rezension von R. Geßmanns „Richtlinien und Lehrpläne für den Schulsport. Eine kommentierte Dokumentation 1945-2007. Köln: Strauß 2008. In: sportunterricht 59, 20-22.

2009

Naul, R., Kr?ger, A. & Schmidt, W. (Hrsg.) (2009). Kulturen des Jugendsports. Bildung, Erziehung und Gesundheit. Aachen: Meyer & Meyer. (Schriftenreihe des Willibald Gebhardt Instituts, Band 13, 300 Seiten).

Brettschneider, W.D., Hoffmann, D., Naul, R. & Steinzen, A. (2009). Von den Erkenntnissen aus dem EU-Bericht „Young people`s lifestyle and sedentariness“ zur handlungsorientierten Umsetzung der Empfehlungen im Rahmen von zwei lokalen Pr?ventionsstudien. In: R. Naul, A. Kr?ger & W. Schmidt (Hrsg.). Kulturen des Jugendsports. Bildung, Erziehung und Gesundheit (S.67-104). Aachen: Meyer & Meyer.

Geis, S., Hoffmann, D., Naul, R. & Wick, U. (2009). Bewegung, Spiel und Sport an offenen Ganztagsgrundschulen in Essen. In: R. Naul, A. Kr?ger & W. Schmidt (Hrsg.). Kulturen des Jugendsports. Bildung, Erziehung und Gesundheit (S.149-166). Aachen: Meyer & Meyer.

Hoffmann, D. & Naul, R. (2009). Die k?rperliche und motorische Entwicklung von Grundschulkindern in der Gemeinde Velen im Rahmen der Pilotstudie des Interventionsprojekts „Gesunde Kinder in gesunden Kommunen“ (gkgk). In: R. Naul, A. Kr?ger & W. Schmidt (Hrsg.). Kulturen des Jugendsports. Bildung, Erziehung und Gesundheit (S.105-128). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. & Geßmann, R. (2009). Olympische Erziehung – seit wann, wozu und für wen? In: R. Naul, A. Krüger & W. Schmidt (Hrsg.). Kulturen des Jugendsports. Bildung, Erziehung und Gesundheit (S.39-64). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2009). Das Willibald Gebhardt Institut: Von der Idee zur Institutsgr?ndung – 20 Jahre Forschung und Entwicklung (1989-2009). In: R. Naul, A. Kr?ger & W. Schmidt (Hrsg.). Kulturen des Jugendsports. Bildung, Erziehung und Gesundheit (S.283-298). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. (2009). Die Entwicklung der historischen Systeme f?r die schulische Leibeserziehung in Europa. In: R. Naul, A. Kr?ger & W. Schmidt (Hrsg.). Kulturen des Jugendsports. Bildung, Erziehung und Gesundheit (S.131-148). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. & L?mmer, M. (Hrsg.) (2009). Willibald Gebhardt. Pionier der Olympischen Bewegung. Aachen: Meyer & Meyer (2. Auflage, 160 Seiten).

Naul, R. & Wick, U. (Hrsg.). 20 Jahre dvs-Kommission Fu?ball. Herausforderung f?r den Fu?ballsport in Schule und Sportverein. Hamburg: Czwalina (Beitr?ge und Analysen zum Fu?ballsport XVI, 221 Seiten).

Naul, R. (2009). 20 Jahre dvs-Kommission Fu?ball. In: R. Naul & U.Wick (Hrsg.) 20 Jahre dvs-Kommission Fu?ball. Herausforderung f?r den Fu?ballsport in Schule und Sportverein (S.11-16). Hamburg: Czwalina.

Naul, R. (2009). Social-pedagogical challenges and sport in the institutionalised daily lives of children and young people. In: Kornbeck, J. & Jensen, N.R. (eds.) The Diversity of Social Pedagogy in Europe (pp.120-143). Bremen: Europ?ischer Hochschulverlag.

Naul, R. (2009). Address on behalf of the Lectures of the Session. In: International Olympic Academy (ed.). Proceedings of the 9th International Session for Directors of National Olympic Academies (pp.294-296). Athens:Liviani.

Naul, R. (2009). Olympic Pedagogy as a Theory of Development of Ethical and Humanistic Values in Education. In: International Olympic Academy (ed.) Proceedings of the 9th International Session for Directors of National Olympic Academies (pp.27-40). Athens: Livani.

Naul, R. (2009). Zusammenfassung AK 3 „Talentsuche in der Schule“. In: L. Nordmann, C. Dolche & H. Steingrebe (Red.) Sport ist Spitze. Talente suchen und entwickeln -Chancen, Wege und Methoden- (S.127-128). Aachen: Meyer & Meyer.

Naul, R. & Schmidt, W. (2009) Der Stellenwert der Sportspiele in Schule und Hochschule In: H.F. Voigt & G. Jendrusch (Hrsg.) Sportspielforschung in Bochum. Was war, was ist und was sein k?nnte (S.31-41). Hamburg: Czwalina.

Richter, C. & Naul, R. (2009). Versagensangst unnd Selbstvertrauen als psycho-mentale Merkmale in Relation zur Fu?ball-Fitness bei D- und C-Junioren des Fu?ball- und Leichtathletikverbandes Westfalen (FLVW). in: Frick, U. (Hrsg.) Fu?ball in Schule und Verein. Eine Herausforderung f?r Forschung und Lehre (S.99-106). Hamburg: Czwalina.

Naul, R. & Richter, C. (2009). Die Entwicklung und Profilbildung der Fu?ball-Fitness bei D-/C-Junioren des Verbandskaders des Fu?ball- und Leichtathletikverbandes Westfalen (FLVW). in: Frick, U. (Hrsg.) Fu?ball in Schule und Verein. Eine Herausforderung f?r Forschung un Lehre (S.90-98). Hamburg: Czwalina.

Naul, R. (2009). Der Doppelauftrag der Olympischen Erziehung im Schulsport. In: Alpheois  9, 62-67.

Naul, R. (2009). Olympic Pedagogy as a Theory of Development of Ethical and Humanistic Values in Education. In: International Olympic Academy (ed.) Proceedings of the 9th International Session for Directors of National Olympic Academies (pp.27-40). Athens: Livani.

Naul, R.  (2009). Address on behalf of the Lectures of the Session. In: International Olympic Academy (ed.). Proceedings of the 9th International Session for Directors of National Olympic Academies (pp.294-296). Athens:Liviani.

Naul, R. (2009). Social-pedagogical challenges and sport in the institutionalised daily lives of children and young people. In: Kornbeck, J. & Jensen, N.R. (eds.) The Diversity of Social Pedagogy in Europe (pp.120-143). Bremen: Europäischer Hochschulverlag.

Naul, R. (2009). Disputa di calcio: Die Heidelberger Ballschule – diskutiert aus Sicht eines zeitgemäßen Fußballsports – Einführung. In: R. Naul & U. Wick (Hrsg.) 20 Jahre dvs-Kommission Fußball (S. 205-206). Hamburg: Czwalina.

Naul, R. (2009). Bewegung, Spiel und Sport in offenen Ganztagsgrundschulen: Ausgewählte Evaluationsergebnisse der Essener Pilotstudie. In: DSJ/DOSB (Hrsg.) Fachkonferenz Sport & Schule 2009 (S.36-37). Frankfurt/M: DOSB.

2008

Naul, R. (2008). Olympic Education. Oxford: Meyer & Meyer (189 pages).

Naul, R. (2008). The five steps of the IOC for the promotion of Olympic education. In:Renmin University of China (ed.) Great Breakthrough: Olympic Theories and Practices in the  East (pp.294-296). Beijing: Renmin Univ. (Sixth International Forum on the Beijing 2008 Olympic Games).

Naul, R.,Brüggemann,D., Völz,Ch., Halemier, M., Altenbeck, B. & Hoffmann,D. (2008). Talented players need physical and mental challenges. Part 3: „Psychology – assessing youth player`s mental skills“. in: Success in Soccer, vol. 11, No.6, pp. 30-32, 34-38.  

Naul, R., Brüggemann, D., Völz, Ch., Halemier, M., Altenbeck, B & Hoffmann, D. (2008). Talented players need physical and mental challenges. Part 2: „Soccer fitness- laying the foundation for technique training“. in: Success in Soccer, vol. 11, No.5, pp.16-19. 

Naul, R., Völz,Ch., Brüggemann, D. (2008). Talented players need physical and mental challenges. Part 1: „Optimizing performance with total fitness“. in: Success in Soccer  vol.11, No.4, pp. 28-33.

2007

Naul, R. & Richter, Ch. (2007). All-day schools: New Challenges for Physical Education and Extra-Curricular Physical Activities in Germany In: Heikinarao-Johansson, P., Telama, R. & Mc Evoy, E. (eds.) The Role of Physical Education and Sport in Promoting Physical Activity and Health (pp.104-109). Jyväskylä: Kopiyvä Oy.Naul, R. & Hoffmann, D. (2007). Healthy Children in Sound Communities: An Euregional Community Setting Project. In: Heikinaro-Johansson, P., Telama,, R. & McEvoy, E. (eds.) The Role of Physical Education and Sport in Promoting Physical Activity and Health (pp.258-267). Jyväskylä: Kopiyvä Oy.Naul, R. & Hoffmann, D. (2007). Healthy Children in Sound Communities: An Euregional Community Setting Project. In: Heikinaro-Johansson, P., Telama,, R. & McEvoy, E. (eds.) The Role of Physical Education and Sport in Promoting Physical Activity and Health (pp.258-267). Jyväskylä: Kopiyvä Oy.Naul, R. (2007). Fair play in football: international concepts of projects and campaigns.In: Lämmer, M. & Grassi, A. (eds.) 12th European Fair Play Congress (pp.37-49). Cologne/Udine: n.n.Brettschneider, W.D., Naul, R., Bünemann, A. & Hoffmann, D. (2007): Obesity, physical activity and sedentary lifestyles of young people in Austria, Germany, and Switzerland. In: Brettschneider, W.D. & Naul, R. (eds.) Obesity in Europe. Young people`s physical activity and sedentary lifestyles (pp. 281-323). Frankfurt/M. u.a. : LangBrettschneider, W.D. & Naul, R. (2007): Obesity in Europe. Young people`s physical activity and sedentary lifestyles. In: Dies. (Hrsg.) Obesity in Europe. Young people`s physcial activity and sedentary lifestyles (pp.7-26). Frankfurt/M. u.a. : Lang.Brettschneider, W.D & Naul, R. (eds.) (2007): Obesity in Europe. Young people`s physical activity and sedentary lifestyles. Frankfurt/M. u.a. (Lang) (323 pages).


Naul, R. (2007). Socialpaedagogiske udfordringer, sport og idraet i born og unges institutionaliserede hverdagsliv in: Tidsskrift for Socialpaedagogik Nr.20, 11-22.

Naul, R. (2007): Historical development of Physical Education in Europe. In: J. Tolleneer, M. Lenoir & W. Laporte (eds.) Physical education: Past, Present, and Future. Symposium „100 years of Physical Education and Movement Sciences at Ghent University (pp.13-27). Ghent: Universiteit. Brettschneider, W.D., Naul, R., Bünemann, A. & Hoffmann, D. (2007): Obesity, physical activity and sedentary lifestyles of young people in Austria, Germany, and Switzerland. In: Brettschneider, W.D. & Naul, R. (eds.) Obesity in Europe. Young people`s physical activity and sedentary lifestyles (pp. 281-323). Frankfurt/M. u.a. : Lang

2006

Naul, R. (2006): Visions of Football – International Conference for the 2006 FIFA World Cup TM, Munich, ICC, 27-29 July, 2005 (Report). in: Sportwissenschaft 26, H. 1, 94-99. 

Naul, R. (2006): Pierre de Coubertin und Eugenio Brunetta d`Usseaux: Kongress der  Nationalen Olympischen Akademie von Italien in Pinerolo. in: Alpheios 7, 79-80.

Rychtecky, A. (2006): Olympic Education in the Czech Educational System. in: Leipziger Sportwissenschaftliche Beiträge, 47 (2), 39-42.

2005

Naul, R. (2005): Fair Play as an Olympic Ideal and a Personal Behaviour Pattern in Sports Activities: Vision and Reality assessed by young European Students. In: PLAY FAIR! Academic Supplement, Issue No.3, 2005 / 1, pp. 1-3.

Brettschneider, W.D.,  Naul, R. et.al. (2005): Omtrent studie levensstijl van jongeren – Sedentariteit. Analyse van de rol van sport in de context van onderwijs en als middel om het evenwicht te herstellen, Slotrapport. In: Tijdschrift voor Lichamelijke Opvoeding No. 208, 2004 / 4, 12-18.  

Naul, R. & Brettschneider, W.D. (2005): Young People`s Lifestyles and Sedentariness in Europe. In: Acta Universitatis Carolinae, Kinanthropologica vol. 41, 2-2005, 25-34. 

Naul, R. & Brettschneider, W.D. (2005): Young People`s Lifestyles and Sedentariness in Europe. In: Acta Universitatis Carolinae, Kinanthropologica vol. 41, 2-2005, 25-34. 

Rychtecky, A. & Naul, R. (2005): Goal Orientation and Perception of Olympic Ideals in Czech and German Youth. In: Acta Universitatis Carloninae, Kinanthropologica vol. 41, 2-2005, 35-48.

Richter, Ch. & Naul, R. (2005): Psycho-Mental Qualities of  Young Soccer Players. In: Acta Universitatis Carolinae, Kinathropologica, vol. 41,2-2005, 119-125.

2004

Naul, R. & Krotee, M. (2004). German Legacy: From German Gymnastics to Physical Education in Modern Unified Germany. In: Hoffmann, A. R. (ed.) Turnen and Sport. Transatlantic Transfers. Münster / New York 2004, 69-84. (German and American Studies in Sport vol. 5)

Naul, R. (2004). Fair Play jako olimpijski ideal i jako wzor osobistego zachowania w sporcie. Protrzeba a rzeczywistosc – opinie mlodych Europejczykow. In: Zukowska, Z. & Zukowski, R. (Red.)FAIR PLAY w europejskiej kulturze i edukacji. Warszawa 2004, (pp. 118-129).

NAUL,R. (2004).  Olympic Education in Germany: reviewed from a global perspective. In: Tazuke, S. / Okade, Y & Naul, R. (Hrsg.) Globalisierung des Sports: Zur Rolle der japanischen und deutschen Sportwissenschaft. Kyoto: Tadas Book Ltd., 23-31.

NAUL,R. (2004). Do Today`s Children need Traditional Games or Future Sports? In: Pfister, G. (ed.) Games of the Past – Sports for the Future? Sankt Augustin: Academia 2004, (pp.157 -162).

NAUL, R. (2004). Fair Play as Perceived by Youngsters. In: Gandolfi, G. (ed.) Sport.Ethics.Cultures vol. III. Rapallo 2004, pp. 249-259.

Naul, R. (2004): I giovani e il Fair Play. In: Gandolfi,G. (ed.) Sport. Etiche. Culture. vol. III, Rapallo: Penthalon, 249-259.

Naul, R. (2004): Children`s Perceptions of Olympic Champions: A “ good example“ as a Personal Role model ? In: International Olympic Academy (ed.) Report of the I.O.A.`s Special Sessions and Seminars 2003. Athens 2004, 624-628.

2003

Naul, R. (2003): Koncepe skolni telesne vychovy v Evrope. In: Ceska Kinanthropologie 7 (2003), (pp. 39-53).

Naul, R., Hoffmann, D. (2003). Grensoverschrijdende sportcontacten in de Euregio. Velen: eads 2003 (vol. 22 of the academy writings of the eads).

Naul, R. (2003). Concepts of Physical Education in Europe. In. Hardman, K. (ed.) Physical Education: Deconstruction and Reconstruction – Issues and Directions. Schorndorf: Hofmann, 2003, (pp.35-52).

2002

Rychtecky, A. & Naul, R. (2002): Lifestyle Activities and Participation in Sports among Czech and German Youth. Acta Universitatis Carolinae – Kinanthropologica, 32 (2), 5-21.

Naul, R.: European Concepts of Physical Education. In: Hardman, K. (ed.) De-construction and RE-construction of Physcial Education. Schorndorf: Hofmann 2002, (vol.12 Sport Science Studies).

Naul, R. (2002): Applied Sport History: A new Science for the Sporting Goods Market. In: Szikora, K. et. al. (eds.) Proceedings of the 6th ISHPES Congress. Budapest: HUPE 2002, Budapest: Platin-Print Bt., 431-434.

Naul, R. & Hardman, K. (eds.) (2002): Sport and Physical Education in Germany. London & New York: Routledge 2002. (Hb and Pb, 224 page).

Telama, R. / Naul, R. / Nupponen, H. / Rychtecky, A. & Vuolle, P. (2002): Physical Fitness, Sporting Lifestyles and Olympic Ideals: Cross-Cultural Studies on Youth Sport in Europe. Schorndorf: Hofmann 2002 (vol. 11 of Sport Science Studies, 272 pages).

Naul, R. (2002): Concepts of Physical Education in Europe. In: ICSSPE-Bulletin No. 34 2002, (pp.14-15).

Rychtecky, A. & Naul, R. (2002): Hodnoceni olympijskych principu: komparativni studie ceske a nemecke mladeze. In: Suchomel, A. & Antos, R. (Red.) „Telesna vychova a sport 2002. Liberee: Euregion Nisa, Technicka Univerzita, 239-243.

2001

Nupponen, H. / Telama, R. / Naul, R. / Rychtecky, A. / Arvisto, M. & Pieron, M.: Physical Activity as a Predictor of Motor Fitness among European Youth. AIESEP International Congress, Funchal, Madeira, November 21-25, 2001. (Poster).

Telama, R. / Naul, R. / Nupponen, H. / Rychtecky, A. / Arvisto, M. & Pieron, M. Physical Activity as a Predictor of Motor Fitness Among European Youth. (Poster) Besancon. 2001.

Naul, R.: Concepts of Physical Education in Europe. In: Mester,J. et.al. (eds.) 6th Annual Congress of the European College of Sport Science. Cologne: Strauss 2001, 193.

Naul, R/ Telama,R./ Nupponen, H./ Rychtecky,A. & Hoffmann, D. (2001): Physical and Social Determinants of Perceived Body Competence in European Children and Adolescents. In : Mester, J. et.al. (eds.) 6th Annual Congress of the European College of Sport Science. Cologne: Strauss 2001, 62.

Rychtecky, A. & Naul, R. (2001): Lifestyle Activities and Participation in Sports among and between Czech and German Adolescents. In: Mester, J. et.al. (eds.) 6th Annual Congress of the European College of Sport Science. Cologne: Strauss 2001, 63.

Rychtecky,A. & Naul, R. (2001): Hodnoceni olympijskych principu u ceske a nemecke mladeze. In: Tillinger, P., Rychtecky, A, & Peric, T. (Red.) „Sport v Ceske republice na zacadku noveho tisicileti“. Praha: UK v Prace, Fakulta telesne vychovy a sportu, 245-249.

Rychtecky, A. & Naul, R. (2001). Vychova ve skolne Telesne Vychove, Olympijska Vychova. In: Sbornik Prispevku Seminaru Pedagogecke Kinantroplogie (s.3-9). Ostrava: PF.

2000

Rychtecky, A.&Naul, R. (2000): Relexe Fair play u ceskych a nemeckych pubesentu a adolescentu in: Univerzita Karlova (Hg.) Spolecenske Problemy Kinanthropologie, Praha 2000, 60-65.


Naul, R. (2000): Quels criteres pour un Degré de Master en sciences du sport? In: Midol. N & Astolfi, M. (eds.) Les Sciences du sport entre cultures et techniques. Gemenos: AFRAPS, 83-92.